A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

CES 2016 (január 6-9.), Las Vegas Amikor az autó segít a konyhában: az új irány neve Boschnál: „Egyszerűen.Hálózatba kapcsolva“

Okos megoldások a nagyobb komfort és biztonság érdekében

  • Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke: „Intelligens megoldásokkal kívánjuk javítani az emberek életminőségét és mindennapjaikat egyszerűbbé tenni. Ennek kulcsa a hálózatba kapcsolás“.
  • A Bosch szakterületeken átnyúló megoldásokat kínál és a mobilitást hálózatba kapcsolja az energetikával, az épület- és ipari technológiával.
  • Világújdonság: az első, járművekbe utólag beszerelhető eCall-vészhívó-adapter.
CES 2016 (január 6-9.), Las Vegas Amikor az autó segít a konyhában: az új irány neve Boschnál: „Egyszerűen.Hálózatba kapcsolva“

Las Vegas, Nevada – Teljesen mindegy, hogy otthon, a városban, az autóban vagy munka közben: a Bosch a CES 2016 alkalmával Las Vegasban az „Életre tervezve” szlogen jegyében innovatív technikát mutat be. A technológiai és szolgáltató vállalat ennek során az internetes termékek keretében történő hálózatba kapcsolásra épít: „az a célunk, hogy biztonságosabb, kényelmesebb és hatékonyabb megoldásokat kínáljunk az intelligens ház, energia, mobilitás és ipar számára. Javítani kívánjuk az emberek életminőségét és egyszerűbbé tenni mindennapjaikat. Ennek kulcsa a hálózatba kapcsolás“ – mondta dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a vállalat sajtókonferenciáján, Las Vegasban, a CES 2016 alkalmával. A Bosch ezt a megközelítést a CES keretében ezévi mottójával – „Simply.Connected“ – húzza alá és a Smart Home vagy Okos otthon, a Smart City, avagy Okos város, a Connected Mobility vagy más néven Hálózatba kapcsolt mobilitás és Industry 4.0., azaz az Ipar 4.0 témákra koncentrál.

A hálózatba kapcsolás során a széles termékportfólió és az évtizedes tapasztalatokon alapuló mélyreható ágazati ismeretek a Bosch javára válnak. “A Bosch minden más vállalatnál nagyobb mértékben képes hálózatba kapcsolni a mobilitást, az energetikát, az épület- és ipari technológiát, hogy szakterületeken átívelő szolgáltatásokat kínáljon” – hangsúlyozta Denner, aki a hálózatba kapcsolt autót említette példaként. Az autó a navigációs rendszer segítségével képes az intelligens házzal kommunikálni és így például már érkezés előtt előmelegíti a sütőt a pizza számára. A hálózatba kapcsolt mobilitás területén a Bosch világújdonságot mutat be: a Retrofit-eCall-t. Míg a 2012-ben bevezetett automatikus vészhívó (eCall) mindezidáig kizárólag csak gyárilag beépítve állt rendelkezésekre új járművek számára, immáron kapható az utólag beszerelhető termék. Amennyiben a szivargyújtóba dugott szenzor balesetet érzékel, a releváns információkat megküldi a csatlakoztatott pontra. Attól függően, milyen súlyos a baleset, a szolgáltató munkatársa közvetlenül a sofőrrel lép kapcsolatba vagy riasztja a legközelebbi mentőállomást.

Kompetencia a szenzorok, a hardver és a szoftver területén
A Bosch a szolgáltatások kínálatának jelentős bővítése mellett, nagymértékben épít a szenzorok és a szoftverek területén meglévő kompetenciájára is: a vállalat a világ vezető mikromechanikai szenzorgyártója (MEMS). A reutlingeni chipgyárat naponta több mint 4 millió, csúcstechnológiájú érzékelő hagyja el – 1995 óta a Bosch összességében több mint 6 milliárd MEMS-t gyártott. Jelenleg négy okostelefon közül, három már a Bosch parányi érzékelőivel dolgozik, amelyek számos más szórakoztató elektronikai termékben is megtalálhatók. Ezek közé tartoznak például az olyan hordható kiegészítők, mint a fitnesz karkötők és az okosórák. Ebben a szegmensben a vállalat különösen erőteljes növekedést vár: a 2015-ben előállított 76 millió darabot, 2019-ig több mint duplájára, 173 millióra emelik az előrejelzések szerint.

A Bosch a szoftver területen is jól áll: a világszerte tevékenykedő 55 ezer kutatójának és fejlesztőjének mintegy egyharmada dolgozik a szoftverfejlesztésben és több mint 3 ezren az internetes termékeken. Mindezt átfogó szaktudás egészíti ki a hardver területen: az autóipari beszállítástól és az ipari technológiától, az energia- és épülettechnológián keresztül, egészen a fogyasztási cikkekig a vállalat világszerte a vezető cégek közé tartozik: “a Bosch két világ – az ipar és az informatika – legjavát köti össze. Teljesen mindegy, hogy üzletmenetünk forradalmian vagy fokozatosan változik, mi ott vagyunk” – hangsúlyozta Denner Las Vegasban.

Okos otthon: nagyobb kényelem és biztonság a négy fal között
Ennek jegyében a vállalat gőzerővel dolgozik az intelligens házakon is – az úgynevezett okos otthonon. A Bosch technológiájának köszönhetően, immáron a múlté az a kétely, hogy becsuktuk-e az ablakot, kikapcsoltuk-e a tűzhelyet vagy elegendő-e a hűtőben található tej reggelire. Az aktuális tanulmányok szerint a világon 230 millió háztartás, ami a piac egészének 15 százaléka, 2020-ig okos háztechnológiával fog rendelkezni. Azáltal, hogy az okos otthon megteremtésére irányuló tevékenységeit a Bosch egy új vállalatba integrálta, az év elején döntő lépést tett az okos otthon előrevitelében: a vállalat a jövőben a hálózatba kapcsolt házhoz szükséges sok terméket és szolgáltatást kínál egy kézből. Ezek közé tartozik például egy olyan okos otthon rendszer is, amely képes betöréseket jelenteni és segít a fűtés energiatakarékos szabályozásában.

Okos város: intelligens városok fokozzák az életminőséget
„A Bosch nem áll meg az okos otthonoknál“ – mondta Denner. „Világszerte már öt projekten dolgozunk az intelligens városok érdekében. Az okos városok javítják az emberek életminőségét és a városok gazdaságosságát is.“ Egy ENSZ-tanulmány szerint 2050-ben három ember közül kettő a világon városokban él majd. Ez az energiahálózatok, a közlekedési infrastruktúra és az épületek intelligens összeköttetését teszi szükségessé. A Bosch IoT Suite az okos város egyik alapját képezi. Ez a szoftver-platform integrálja mindazon funkciókat, amelyek lehetővé teszik a készülékek, a felhasználók és a szolgáltatások hálózatba kapcsolását.

A Bosch átveszi a parkolóhely keresést is. A városi forgalom 30 százaléka keletkezik csupán azáltal, hogy az autósok nem találnak szabad parkolóhelyet. Az autókba és parkolóhelyekre szerelt szenzorok felismerik és jelzik a szabad parkolóhelyeket. Jó példa erre a Bosch Community-based Parking rendszere: az autó elhaladás közben felismeri és méri az út szélén parkoló járművek közötti szabad parkolóhelyeket. Ezt az információt okostelefonnal vagy navigációs rendszerben lehívható, valós idejű térképekre viszi fel. Ezáltal azok az autósok, akik lakóövezetekben vagy belvárosokban keresnek parkolóhelyet, kerülőút nélkül irányíttathatják magukat a parkolóhelyhez. Ez időt és pénzt takarít meg, ezen túlmenően pedig kíméli az idegeket és a környezetet.

Hálózatba kapcsolt mobilitás: a Bosch megoldásai a holnap mobilitása érdekében
Az okos városok és a hálózatba kapcsolt járművek metszéspontjában áll a teljesen automatizált parkolás, amit a Bosch 2018-ra kíván megvalósítani. Akkor már elegendő lesz, ha az ember a parkolóház előtt leállítja az autóját, amely azután önállóan keres egy szabad parkolóhelyet és leparkol. A végén pedig az autó ugyanilyen önállóan elő is áll.

A Bosch ezen túlmenően az autópálya asszisztensen is dolgozik – ami az autópályán történő közlekedés során jelent „elektronikus gépkocsivezetőt”. A tervek szerint 2020-tól a járművek így önállóan haladhatnak az autópályán. Ez mindenekelőtt a biztonságot növeli, de a kényelmet is: ha az autópálya asszisztens aktív, akkor a vezető utassá válik – hátradőlhet vagy más dolgokkal is foglalkozhat. A Bosch Németországban, az USA-ban és Japánban teszteli az automatizált vezetést a közúti forgalomban.

A vezetés még biztonságosabbá és kényelmesebbé fejlesztéséhez további fontos szempont az ember és a technika közötti kommunikáció. Denner szerint “a megfelelő információ a megfelelő időben minimalizálja a vezető figyelmének elvonását”. A CES 2016 látogatói a Bosch Showcar példáján élhetik át az újfajta kommunikációt. A járműben például a világítás megfelelő átalakítása figyelmeztet arra, ha jobbról közeledik gyalogos.

A vállalat ezen túlmenően tapintásbeli elemekkel kiegészített érintőképernyőt prezentál, amelyért 2015 végén CES Innovation Award díjban részesült. A különlegesség: az érintőképernyőn ábrázolt billentyűk igazi gombok érzetét keltik, úgy, hogy az infotainment alkalmazások vagy a navigáció kezelésekor anélkül lehet tájékozódni, hogy odanéznénk. Ezáltal jóval gyakrabban irányulhat a tekintet az útra, így növekszik az autóvezetés biztonsága.

Ipar 4.0: a jövő gyára rugalmas, hálózatba kapcsolt és intelligens
Annak érdekében, hogy sok innováció lehetőleg gyorsan valósággá váljon, a termelésnek is rugalmasnak kell lennie. „A jövő gyára rugalmas, hálózatba kapcsolt és intelligens. Az emberek, a gépek és a termékek kommunikálnak egymással“ – mondta Denner. „Az Industry 4.0 vezető szolgáltatójaként és vezető alkalmazójaként e tekintetben is jobban állunk, mint a legtöbb vállalat.“

A világszerte több, mint 250 saját gyárra való tekintettel Denner feltételezi, hogy a Bosch az Ipar 4.0 révén 2020-ig évente három számjegyű, millió eurós összeget takaríthat meg. Ehhez például a valós idejű adatértékelést lehetővé tevő szoftvermegoldások, valamint a Bosch hardver elemei járulnak hozzá. A CES alkalmával bemutatott APAS mobil gyártási asszisztens például arról gondoskodik, hogy a gyártási lépések rugalmasan és biztosan történjenek. „Szenzorbőrének” köszönhetően az APAS biztonságosan tud együttműködni az emberekkel. És van még egy rejtett képessége: a CES 2016 rendezvényen a Bosch kiállítói standján kávét szolgál fel a látogatóknak.

Egyszerűen. Hálózatba kapcsolva.
Kövesse a Bosch CES 2016 híreit a Twitteren: #BoschCES

Címkék: CES, CES 2016, 2016, Las Vegas, Bosch, egyszerűen, hálózatba kapcsolva, okos, megoldások, komfort, biztonság, energetika, épülettechnológia, eCall, innovatív, Denner, Volkmar, szenzor, hardver, szoftver, mobilitás, okosotthon, ipar, ipar 4.0, 4.0

dr. Ficzere Ferenc
Telefon: +36 1 431-3852