A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

A Bosch jelentősen növelte árbevételét

Sikeres üzleti év 2017-ben

  • Az árbevétel mintegy 78 milliárd euróra nőtt
  • Az üzemi eredmény 5,3 milliárd euró
  • A mobilitási megoldások üzletág a gépjárműgyártásnál gyorsabban növekszik
  • Az új Ipar 4.0 üzleti egységnek 500 munkatársa van
  • Számos megoldás az okos mezőgazdaság és az okosvárosok számára
  • Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke: „Korán felismertük a hálózatba kapcsoltságban rejlő lehetőségeket és most üzleti sikerre váltjuk azokat.”
A Bosch jelentősen növelte árbevételét

Stuttgart és Ludwigsburg, Németország – A Bosch komoly, 6,7 százalékos árbevétel-növekedést ért el 2017-ben. Az előzetes adatok alapján a technológiák és szolgáltatások szállítója tavaly 78 milliárd euró árbevételt ért el. Árfolyamhatások nélkül ez 8,3 százalékos növekedést jelent. Az árbevételi eredményeket mintegy 1,2 milliárd eurós nagyságrendben érintették az árfolyamhatások. „Túlteljesítettük növekedési előrejelzéseinket és tovább javítottuk a nyereségességünket. 2017-ben az árbevétel minden korábbi mértéket meghaladt” – mondta Dr. Volkmar Denner a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke az előzetes adatokról tartott sajtótájékoztatón a németországi Ludwigsburgban. Innovatív erejének és a hálózatba kapcsoltságra fókuszáló stratégiájának köszönhetően a vállalat továbbra is növekedési pályán maradt. „Korán felismertük a hálózatba kapcsoltságban rejlő lehetőséget és most üzleti sikerre váltjuk azokat.” – jelentette ki Denner. A kamatfizetés és adózás előtti eredmény (EBIT) 5,3 milliárd euróra nőtt 2017-ben. Ez 6,8 százalékos üzemi eredménynek felel meg. Amint Dr. Stefan Asenkerschbaumer az igazgatótanács pénzügyekért felelős tagja, egyben elnökhelyettese elmondta: „A Bosch a fő tevékenységi területein elért sikerével finanszírozza azon erőfeszítéseit, hogy vezető beszállítóvá váljon az IoT (a dolgok internete) technológia és a mobilitási megoldások terén.” Az előttünk álló évre tekintve a vállalat számtalan lehetőséget lát, hogy a hálózatba kapcsoltságot újabb területekre – például gyárakba, épületekbe és városokba – terjessze ki, illetve hogy átalakítsa a mobilitást. Denner emellett hangsúlyozta, mennyire fontos a vállalati kultúrát a digitális átalakuláshoz igazítani.

Új: Ipar 4.0 üzleti egység

Denner elmondta, hogy a hálózatba kapcsoltság és a digitalizálás a Boschnál a mindennapi üzleti tevékenység részévé vált. „Az átalakulás újabb lehetőséget nyújt, hogy megmutathassuk, a Boschnál a kiválóság nemcsak papíron létezik, hanem a gyakorlatban is – mind technológiai, mind kereskedelmi értelemben.” A Bosch hatalmas lehetőséget lát a hálózatba kapcsolt iparban, vagy más néven az Ipar 4.0-ban. 2018 januárjában egy új üzleti egység, a Bosch Connected Industry kezdte meg a tevékenységét 500 munkatárssal. A Bosch ebben az üzleti egységben egyesíti az összes Ipar 4.0 tevékenységét és szakértelmét, különösen ami a szoftvereket és a szolgáltatásokat illeti. A Bosch mindemellett az Ipar 4.0 bevezetése során nyert szakértelmével harmadik fél számára történő tanácsadást végez. A vállalat arra törekszik, hogy az Ipar 4.0 kiaknázásával több, mint egy milliárd euróra növelje ebből származó árbevételét 2020-ig. Miután a Bosch részesedést szerzett a HERE térképszolgáltatóban, képes lesz további potenciált felszabadítani projektjeihez az Ipar 4.0 területén.

A hálózatba kapcsoltság alapvető kihívásokat céloz meg

Az igazgatótanács elnöke a dolgok internetével (IoT) hangsúlyozta a hálózatba kapcsoltság fontosságát. „Bolygónk csak akkor tud élhető otthont biztosítani több milliárdnyi embernek, ha innovatív megoldásokat találunk a sürgető problémákra.” A Boschnak jelenleg mintegy 170 olyan alapvető kihívásokkal foglalkozó IoT projektje van, mint a népességnövekedés, az urbanizáció, a légszennyezettség, valamint a klímaváltozás. „A dolgok internetét arra használjuk, hogy a való világot bekapcsoljuk az életminőség javítása érdekében végzett tevékenységekbe” – mondta Denner. A vállalat 2017-ben például új megoldásokat vezetett be az okos földműveléshez vagy a hálózatba kapcsolt mezőgazdasághoz, amely 2025-re remélhetőleg hozzájárul akkor már nyolc milliárd ember élelmezéséhez. Érzékelő alapú megoldásokat és mesterséges intelligenciát alkalmaznak a spárga, az eper, a paradicsom és a szőlő műveléséhez. Ugyanakkor a Bosch technológia nagyobb hatékonyságot és fenntarthatóságot segít elérni az osztriga-gazdálkodásban és a szarvasmarha tenyésztésben. A digitális mezőgazdasági piac 2020-ig várhatóan 72 százalékot meghaladó mértékben növekszik.

Okosotthonok és okosvárosok: több milliárd ember élettere

A félvezetőkhöz való mobilitási és IoT alkalmazások növekvő számára válaszul a Bosch Drezdában félvezetőgyárat épít és 2021-ig több, mint egy milliárd eurót kíván befektetni az új létesítménybe. Ezen chipek alkalmazási területei között találjuk az okosotthonokat. A Bosch az okoskonyhához nem csupán hálózatba kapcsolt háztartási készülékeket, hanem egyre több digitális szolgáltatást is kínál. A Kitchen Stories start up fejlesztése révén a Home Connect ecosystem magában foglal egy tizenkét nyelven elérhető alkalmazást, amelyet már 15 milliónál is többször töltötték le. Az alkalmazás ezernél is több receptet tartalmaz, és videókkal vagy fényképekkel mutatja be, hogyan kell elkészíteni azokat. A Bosch az év eleji Las Vegas-i CES kiállításon mutatta be átfogó, egész városokat hálózatba kapcsoló portfólióját. Kínálatában szerepel a “Climo” mobil levegővizsgáló laboratórium, amely valós időben biztosít adatokat a városok levegőjének minőségéről. 2025-re a világ metropoliszaiból 80 okosváros lesz. A Bosch már most is 14 jelentős projektet végez ezen a területen. Az okosvárosok piaca 2020-ra 700 milliárd euróra nő.

Városi mobilitás: károsanyag-, stressz- és balesetmentes

Az urbanizációval számtalan probléma jár együtt. A városi forgalom 2050-re harmadával nő. „Olyan városi mobilitást kívánunk elérni, mely károsanyag-, stressz- és balesetmentes. Ezért automatizáljuk, elektromosítjuk és hálózatba kapcsoljuk a közúti forgalmat” – mondta Denner. Idén nyártól a Coup közösségi platform Madrid utcáira viszi e-mopedjeit. Az automatizálás is segíteni fog, hogy könnyítsen a városra nehezedő forgalmi terheken – a következő évtized kezdetére a Bosch és Daimler átülteti a valóságba a teljesen automatizált és vezető nélkül járműveket. Az első tesztjárművek már 2018 elején forgalomba kerülnek. A Bosch és a Daimler 2017-ben egy lépéssel közelebb került az automatizált vezetéshez: a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában a két vállalat elindította a világ legelső megoldását a teljesen automatizált parkoló-inas szolgáltatásra.

A jövő erőátviteli rendszere: együttműködés az üzemanyagcellákért

2017-ben a Bosch fontos lépéseket tett a villamosítást terén. Megkezdte az új hibridmodellekbe egyszerűen integrálható, újonnan fejlesztett 48 voltos akkumulátor gyártását.  Ennek köszönhetően sem a gyártóknak, sem a startup cégeknek nem kell elvégezniük a hosszadalmas és költséges fejlesztési folyamatokat. 2019-től az e-tengely, a Bosch új elektromos tengelymeghajtása, nagyobb hatótávot biztosít az elektromos autóknak. „A Bosch fokozza az ütemet az elektromobilitás terén. Számos megrendelést kaptunk 2017-ben, ezek közül néhány több milliárd euró értékű” – mutatott rá Denner. A Bosch jelenleg az amerikai Nikola Motors start-uppal nehézgépjárművek hidrogénhajtású e-tengelyének fejlesztésén dolgozik. „Legkésőbb 2030-ra az üzemanyagcellák döntő szerepet fognak játszani az erőátviteli rendszerekben. Fejlesztési tevékenységeink bővítése mellett fokozatosan szélesítjük termékportfóliónkat is” – szögezte le Denner. Az elektromobilitás legnagyobb piacának számító Kínában a Bosch a Weichai teherautómotor-gyártóval együttműködve visz egy teherautó üzemanyagcellák kifejlesztésére indított állami finanszírozású kísérleti projektet. „A kerékpártól a teherautóig – az elektromobilitási ágazatban nincs még egy olyan kiterjedten sokoldalú gépjárműipari beszállító, mint a Bosch” – jelentette ki Denner.

Technológiailag életképes jövőkép: a szénmentes belső égésű motor

Az igazgatótanács elnöke hangsúlyozta a belső égésű motor fontosságát és lehetőségeit. „Nem valószínű, hogy a dízel nélkül teljesíteni fogjuk az európai CO2 kibocsátási célértékeket.” A dízeljárművek használatának tilalmáról most folyó vitára utalva Denner rámutatott, hogy már létezik hatékony és az erőforrások megőrzését szolgáló dízeltechnológia. Azonban még ennél is többről van szó. „Tesztjárműveink már ma is teljesítik a 2020-as határértékeket. Olyan rendszerek fejlesztését és tesztelését végezzük, amelyek ténylegesen jóval ezen határértékek alatt teljesítenek” – jelentette ki Denner, akinek a felelősségi körébe tartozik többek között a kutatás-fejlesztés is. A Bosch mérnökei nagyra törő célt tűztek ki: olyan belső égésű motor tervezését, amely csak azt „lélegzi ki”, amit „belélegez”. A CO2 kivételével tehát a kibocsátott emissziónak a légköri levegőtől megkülönböztethetetlennek kell lennie. Szintetikus üzemanyagok használatával pedig ezek a motorok még szénmentessé is tehetők.

Innovációs kultúra: a hálózatba kapcsoltság felé

„Nincs digitális átalakulás kulturális változás nélkül” – jelentette ki az igazgatótanács elnöke. Újragondoljuk a vezetést és az együttműködést, ez pedig erősíti innovációs kultúránkat.” A Bosch több területen lebontja a hierarchiákat, és törli az egyes osztályok és feladatkörök közötti határokat. A vállalat a nagyvállalatokra jellemző adminisztrációnak már több, mint a kétharmadát kiiktatta, és az egyéni bónuszokat is felszámolta. Denner meggyőződése szerint az innovációs kultúra egyértelmű versenyelőnyt kínál a Boschnál. „Szerencsések vagyunk, hiszen munkatársaink megszokták, hogy folyamatosan a fejlődésre törekedjenek.”

2017-es üzleti fejlemények üzletágak szerint

Minden üzleti terület szerepet játszott a vállalat 2017-es üzleti tevékenységeinek pozitív alakulásában. Az előzetes számadatok alapján a mobilitási megoldások üzleti szektor árbevétele 7,8 százalékkal – háromszor nagyobb ütemben, mint a világ gépjárműgyártása –47,4 milliárd euróra nőtt. Árfolyamhatások nélkül ez a növekedés 9,2 százalék volt. Ez a siker elsősorban – legfőképp a haszongépjármű ágazat részéről jelentkező – a dízel befecskendezés iránti, valamint  a benzines befecskendezés, ezenkívül a vezetéstámogató és az infotainment rendszerek iránti nagy keresletnek köszönhető. A fogyasztási cikkek üzleti terület esetében a BSH Hausgeräte és az elektromos kéziszerszámok üzletág árbevétele 4,5 százalékkal 18,5 milliárd euróra emelkedett. Árfolyamhatások nélkül az árbevétel 6,7 százalékkal nőtt. Különösen a fennállásának 50. évfordulóját ünneplő BSH Hausgeräte teljesített jól 2017-ben. Az ipari technika üzleti szektor árbevétele erőteljes, 7,7 százalékos növekedéssel 6,7 milliárd eurós árbevételt ért el. Ez árfolyamhatások nélkül 8,5 százalékos növekedésnek felel meg, és főként a Hajtás és Vezérléstechnika területnek köszönhető. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor 5,4 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 3,1 százalékos, illetve árfolyamhatások nélkül 4,8-százalékos növekedésnek felel meg. A termotechnika és a biztonsági rendszerek üzletág a fűtés és a légkondicionálást hálózatba kapcsolt megoldásaival, valamint az épületautomatizálás és biztonság terén kínált okostechnológiáival új ügyfeleket nyert.

2017-es üzleti fejlemények régiók szerint

A Bosch üzleti tevékenységei rendkívül kedvezően fejlődtek Európában, ahol az árbevétel 5,5 százalékkal (árfolyamhatások nélkül 6,3 százalékkal) 40,7 milliárd euróra nőtt. Ennek az egyik oka a Nyugat- és Közép-Európában zajló folyamatos növekedés. Az Észak-Amerikában mutatkozó makrogazdasági tényezőknek köszönhetően a technológiák és szolgáltatások szállítója árfolyamhatások nélküli növekedése azonos szinten volt az előző évivel. Az árbevétel összesen 12,1 milliárd eurót tett ki, ami 2,3 százalékos névleges csökkenésnek felel meg. A dél-amerikai fellendülés tovább folytatódott, az árbevétel 15 százalékos növekedéssel 16 milliárd euró lett. Árfolyamhatások nélkül ez 12 százalékos növekedést jelent. A Bosch az Ázsia-csendes-óceáni térségben és Afrikában erős fejlődést tapasztalt, az árbevétel 23,6 milliárd euróra nőtt. Ez 14 százalékos növekedést jelent, árfolyamhatások nélkül pedig 17 százalékot.

Létszámnövekedés: több, mint 400 000 munkatárs

Tavaly a Bosch csoport létszáma világszerte mintegy 11 200 fővel nőtt. 2017. december 31-én a Bosch csoport 400 500 munkavállalót foglalkoztatott. A Bosch világszerte több ezer szoftver- és informatikai szakértőt vett fel. A vállalat elsősorban az Ázsia-csendes-óceáni térségében, valamint Közép- és Kelet-Európában bővítette munkavállalói számát; Németországban 3 800 fővel nőtt a létszám.

Kilátások 2018-ra: magasabb árbevétel és jobb eredmények a gyenge gazdasági környezet ellenére is

A Bosch 2018-ban a világgazdaság mérsékelt, mintegy 2,5 százalékos növekedésére számít. Összességében a technológiák és szolgáltatások szállítója gazdasági kockázatok egész sorát látja az olyan geopolitikai fejlemények miatt, mint a Brexit, az USA kiszámíthatatlan külpolitikája, valamint az Észak-Koreával fennálló feszültségek. A Bosch azzal számol, hogy a gazdasági lendület – különösen Kínában – le fog lassulni. A kihívásokkal teli környezet ellenére a Bosch 2018-ban további árbevétel-növekedést és az eredmények javítását tervezi. Emellett folytatja vezető IoT vállalattá és a mobilitási megoldások szolgáltatójává való átalakulását.

Címkék: üzleti eredmény, gazdaság, mobilitás

Dr. Ficzere Ferenc
+36 1 879-8852

René Ziegler
+49 711 811-7639

Nicole Neuer
+49 711 811-11390

Sven Kahn
+49 711 811-6415