A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

Vészfékezés mindössze két szempillantás alatt

A Bosch új vezetéstámogató rendszerei növelik a biztonságot a "nagyvárosi dzsungelben"

  • Előrelátó vészfékrendszerek óvják a gyalogosokat és a kerékpárosokat
  • „A vezetéstámogató rendszerek jelentik a következő lépést a balesetmentes autózás felé vezető úton” – hangsúlyozta Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja
  • Németországban minden második új gépkocsi rendelkezik legalább egy vezetéstámogató rendszerrel
  • Radarérzékelők biztosította hátrapillantás segít megelőzni a baleseteket ajtónyitáskor
Vészfékezés mindössze két szempillantás alatt

Stuttgart, Németország – Ezúttal is csak egy hajszálon múlt: szinte a semmiből bukkant fel a kerékpáros, hirtelen keresztezve az utat. A sofőr, akinek figyelmét éppen egy szabad parkolóhely keresése kötötte le, tehetetlennek bizonyult, s már-már elkerülhetetlennek látszott a tragédia. A Bosch kerékpárosokat felismerő új vészfékrendszerével azonban sikerült megelőzni a balesetet, 40 kilométer/órás sebességről automatikusan egészen megállásig fékezve az autót. Nem történt baj, mindenki egy kiadós ijedtséggel megúszta az esetet. Amint radar- és video-érzékelőivel a vészfékrendszer ütközés veszélyét észleli, a Bosch elektromechanikus iBooster fékrásegítőjével mindössze 190 ezredmásodperc – azaz kevesebb, mint két szempillantás – alatt rendelkezésre állhat a maximális fékteljesítmény. „A vezetéstámogató rendszerek jelentik a következő lépést a balesetmentes autózás felé vezető úton” – hangsúlyozta Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja. „Ezek az elektronikus segítők mindig figyelnek, és az embernél jóval gyorsabban reagálnak a vészhelyzetekre, így a nyüzsgő városi forgalomban célzottan és hatékonyan támogathatják az autósokat.” A vészfék-technikák a leghasznosabb vezetéstámogató rendszerek közé tartoznak, különösen, ha a kerékpárosokra és a gyalogosokra is reagálnak, akik a leginkább veszélyeztetettek a közúti közlekedésben.

Fokozott védelem ott, ahol a legszükségesebb

Németországban minden negyedik személyi sérüléssel járó közlekedési balesetnek kerékpáros is részese. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyedül 2016-ban 393 személy, vagyis a németországi közlekedési balesetek áldozatainak mintegy 12 százaléka lelte így halálát. E balesetek mintegy kétharmadának autó is részese volt. Ha Németországban minden személygépkocsi a kerékpárosokra is reagáló vészfékrendszerrel lenne felszerelve, csaknem minden második (43 százalék) személyi sérüléssel járó személyautó-kerékpár balesetet sikerülne megelőzni, vagy legalább mérsékelni súlyosságukat. „A vészfék-asszisztens adott esetben néhány kritikus centimétert jelenthet fékezéskor, amelyek élet és halál között dönthetnek” – emelte ki Gerhard Steiger, a Bosch Chassis Systems Control (alvázrendszerek és vezérlés) üzleti terület elnöke. A vészfékrendszerek közlekedésbiztonsági jelentőségét az EuroNCAP is felismerte. A fogyasztóvédelmi szervezet 2018-tól a kerékpárosokra reagáló vészfék-technikát is felveszi csillag-minősítéseinek odaítélésekor alkalmazott értékelési kritériumai közé, ahol a gyalogos-vészfékrendszer már 2016 óta szerepel.

Mind népszerűbbek az elektronikus segítők

A vezetéstámogató rendszerek – tekintettel az egyre növekvő járműforgalomra – sokoldalú technikaként a közúti közlekedés fokozott biztonságának kulcsát jelenthetik. Szükség szerint az éppen igénybe vett forgalmi sávban tarthatják az autót, sávváltáskor figyelmeztethetnek a visszapillantó tükrök holtterében feltűnő akadályokra, parkoláskor hatékonyan segíthetik a be- és a kiállást, de a követési távolságot is tarthatják – hogy csupán néhány példát említsünk. A vezetéstámogató rendszerek mögött rejlő technika mind kifinomultabb, az érzékelők egyre pontosabb képet szolgáltatnak a jármű környezetéről, s az úgynevezett aktuátorokkal – mint például a fék- és a kormányberendezés – is mind gyorsabb és kényelmesebb az együttműködés. E technikák így már az automatizált vezetés felé készítik elő az utat, már ma is stresszmentesebb és pihentetőbb vezetésről gondoskodva. Nem csoda hát, hogy ezen vezetéstámogató rendszerek elterjedése is egyre szélesebb körű: a Bosch felmérése szerint napjainkra Németországban minden második (52 százalék) új gépkocsi rendelkezik legalább egy vezetéstámogató rendszerrel, a trend pedig immár ugyanazon érzékelő alapjain több különböző asszisztensfunkció megvalósítása – amint a Bosch új kiszállás-figyelmeztető rendszerének példája is mutatja.

Folyamatos hátratekintés radar segítségével

A Bosch közepes hatótávú radarérzékelői – amelyek autópályán a sávváltás biztonságára felügyelnek – immár városban is megóvhatnak az autósok és utasaik figyelmetlenségének veszélyes következményeitől. Az úttal párhuzamosan leparkoló autóból ugyanis gyakran kellő körültekintés nélkül mindjárt ki is szállnak a benne ülők – ama bizonyos váll feletti hátrapillantás elhagyásával. Kerékpárosok sokasága került már emiatt nem kívánt közeli kapcsolatba a gépkocsiajtókkal, majd landolt keményen az aszfalton. Mindez hatékonyan előzhető meg a Bosch kiszállás-figyelmeztető rendszerével, amely a jármű minden ajtajánál aktív és még néhány perccel a gyújtás lekapcsolását követően is figyelmeztetheti a benne ülőket az óvatlan ajtónyitásra. Az autó hátuljának jobb és bal oldalán egy-egy Bosch érzékelő felügyeli a mögöttes forgalmat – amelyek akár 20 méteres távolságból is felismerhetik azon közlekedőket, akik hátulról közelítenek az autó felé, illetve akik harántirányban az autó mögött, vagy akár már mellette tartózkodnak – s még az ajtók kinyitását megelőzően figyelmeztetnek.

Címkék: vészfékrendszer, vezetéstámogató rendszer, mobilitás, közlekedés

Jörn Ebberg
+49 711 811-26223

Dr. Ficzere Ferenc
+36 1 879-8852