A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

Évforduló: 130 éves a Bosch – egy sikertörténet

A kis műhelytől a világmárkáig

  • A Bosch vállalat megalapítása 1886. november 15-én
  • A mágneses gyújtás világszerte sikeressé tette a Boscht
  • Nyitottság a változásra, ez biztosítja a vállalkozás sikerét
Évforduló: 130 éves a Bosch – egy sikertörténet

Stuttgart – Ez még nem tűnik sikertörténetnek: az 1886 novemberében nyílt telephely dolgozóinak a száma 1891-re 2 főről mindössze 15 főre nőtt. Ugyanebben az évben a vállalat alaptőkéje majdnem teljesen elfogyott, Bosch édesanyja volt a kezes, és egyéb bankhitelek mellett a vállalat 1892-re a fizetésképtelenség határára került. Azóta sok minden történt. Ma a Bosch cégcsoport 375 000 embernek ad munkát és 70,6 milliárd euró éves árbevételt generál. A valamikori finommechanikai és elektromos műhelyből Németország tíz legnagyobb vállalatának egyike lett, mely több mint 150 országban van jelen. Ez már valóban egy valódi sikertörténet.

Inspiráció az Egyesült Államokból
Nyitottság az újra, új piacok meghódítása – ez az ifjú vállalkozó Robert Boschnak már a kezdeti években is fontos volt. Csupán 23 évesen elutazik az Egyesült Államokba, hogy Edison mellett dolgozhasson és bepillantást nyerjen az elektrotechnikai ipar területére, melyben az Egyesült Államok Európánál fejlettebb volt. Bosch abban bízik, hogy visszatérve Európába az új impulzusok hozzásegítik ahhoz, hogy egy sikeres vállaltot építsen fel.

Bátorság a bukás elviselésére
1886-ban a fiatal Bosch teli tettvággyal visszatér hazájába és 1886. november 15-én megalapítja „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét” Stuttgartban. Az első eufóriát azonban kijózanodás követi, mivel a stuttgarti áramellátás kiépítése elhúzódik, az elektrotechnikai ág nem indul be. Bosch ismét a fizetésképtelenség határára kerül és csak kisebb megbízásokkal képes csak életben tartani cégét. Amikor elkészül a nyilvános áramellátás, még nem valósul meg a remélt siker. Az ügyfelek nem nyitottak annyira az elektrotechnikai újításokra mint ahogy azt az ifjú Bosch remélte.
Robert Bosch azonban nem csügged. Optimistán, tettre készen, önmagában és munkatársaiban bízva, új lehetőségek után kutat.

„Annak, aki erős, nem kell mindig folyamatosan arra törekedni, hogy mások elismerjék. Elég neki hogy másoknak örömet okozhat, azzal hogy bízhatnak benne, átvállalja a felelősséget. És megtanítja őket a felelősség vállalására, ami a munka és a siker élvezetére inspirál.“
Robert Bosch

Egy gyújtó ötlet
Az 1897-es év talán a legfontosabb a vállalat történetében. Ez az év jelenti a Bosch világcéggé válásának kezdetét. Már 1887 óta gyárt a vállalat gyújtóberendezéseket olyan állómotorokhoz, melyek épületekben áramot fejlesztenek, 1896-ig 1000 darabot, de a forgalom stagnál. Azonban egy évvel később ez gyökeresen megváltozik. Egy ügyfél olyan gyújtást kér, melyet benzinmotorban lehet alkalmazni. Egy olyan gyújtást, ami addig nem létezett. Lehetetlen? Bosch megbízza Arnold Zähringer mesterét, hogy fejlessze tovább az addig használt gyújtóberendezéseiket. Ez nagy kockázatot jelentett. Bosch számára azonban ez jelenti a döntő áttörést, mely Robert Boscht a gyártók világába katapultálja, mivel a mágneses gyújtás bizonyul az egyetlen megbízható, autóban használható gyújtásnak. Az automobilok tizenkilencedik század utáni példa nélküli sikertörténete által a Bosch is világcéggé fejlődik. Az első öt évben a Bosch 50 000 gyújtásrendszert ad el. 1912-ig ez a szám már egymillió darab.

„Mondhatják rám, hogy nem vagyok feltaláló, és nem is törekszem erre a címre. De én vagyok az az ember, aki kitartással, jó példával és munkatársaimmal való jó kapcsolatommal felépítettem egy olyan vállaltot, melynek az egész világon jó neve van. Sikereimnek nem kis részét köszönhetem annak, hogy fáradhatatlanul alapos voltam, megtanítottam erre munkatársaimat is, és ez meggátolta, hogy rossz minőségű termék hagyja el a műhelyemet.“
Robert Bosch

Legfeljebb 100 munkavállaló
A mágneses gyújtás óriási sikerére Robert Bosch sem számított. Amikor 1900-ban elhatározza, hogy saját gyárat épít, azt hozzávetőleg 200 munkásra tervezi. Ebben az időpontban 30 munkatársa van, és azt tervezi, hogy az új épület egy részét bérbe adja. Abból indul ki, hogy vállalkozása legfeljebb 100 dolgozóra bővül. Ez tévedés volt. Csupán nyolc évvel később Bosch már több mint 1000 főt foglalkoztat.

„Ki szeretném emelni, hogy mindig azt gondoltam, az a helyes, ha a dolgozókat és alkalmazottakat jól megfizetjük, és őket nem leereszkedően, hanem egyenjogú, szerződéses partnerként kezeljük.“
Robert Bosch

A gyors nemzetközivé válás új piaci lehetőségeket kínál
Azonban az előrelátó és felelősségteljes vállalkozó Robert Bosch kétségekkel kezelte a mágneses gyújtás sikertörténetét. Tudva azt, hogy csupán egy terméktől függ, világszerte új piacok után kutatott. 1908-tól a Bosch gyújtások az összes kontinensen kaphatók. A cég így növekszik, és nemzetközi ismertségre tesz szert. A Bosch vállalat számára a hosszú távú stabilitást a további autós alkatrészek és az elektromos kéziszerszámok, a háztartási gépek és az iparban használatos műszaki eszközök kifejlesztése biztosította.

„Tapasztalatom szerint nincs rosszabb egy fennmaradni és fejlődni akaró gyár számára annál, mint hogy nincs versenytársa.”
Robert Bosch

Az üzleti területek változnak, a felelősség megmarad
A változásra való képesség, a vállalat fennmaradásának érdekében más területek meghódítása, ugyanakkor a veszteséges üzletágakból történő kilépés a mai napi végigkíséri a cégcsoport történetét. Eközben mindig nagyon fontos motívum Robert Bosch és utódai számára, hogy felelősséget vállaljanak munkavállalóikért, ne pusztán csak a nyereségességre törekedjenek. A változó gazdasági környezetben csak a változtatásra törekvés tarthat egységes egészben egy vállalatot és annak dolgozóit. Robert Bosch ezt így fogalmazza meg: „Ha a mágneses gyújtásom tiszavirág életű lett volna, milyen munkát végeznének a munkatársaim manapság?”

Történelmi tények és adatok
Munkavállalók száma:
1886: 3
1896: 14
1906: 611
1916: 5 639
1956: 38 488
1976: 105 872
2015: 375 000

Árbevétel Németországon kívül (százalékban, éves átlagban):
1886: 0
1896: 3,3
1906: 78,9
1916: 9,8
1956: 18,8
1996: 61
2015: 80

A gyártott mágneses gyújtás mennyisége (a cégcsoport vezető beszállítóvá válásának fő terméke)
1887: 1 darab
1888: 4 darab
1891: 130 darab
1896: 528 darab
1896-ig csak állómotorokhoz, összesen 1 000 darab készült
1897: új mágneses gyújtás autókhoz
1902-ig: összesen 50 000 darab
1910: az éves termelés 200 000 darab (szinte kivétel nélkül gépjárművek motorjához)
1912-ig: összesen egymillió darab

Címkék: 130, 130 év, Bosch, sikertörténet, évforduló, történelem, Robert Bosch, Stuttgart, növekedés, 1886, siker, változás, újítás, ötlet, történet, évek

dr. Ficzere Ferenc
Telefon: +36 1 431-3852

Dietrich Kuhlgatz
+49 711 811-44160