Stuttgart, Németország – Egyetlen pillanatnyi figyelmetlenség elég, hogy valaki balesetet szenvedjen az elektromos kerékpárjával vagy elveszítse uralmát a motorkerékpárja felett. Csak Németországban naponta több mint 38 kerékpáros és motorkerékpáros szenved balesetet és kerül súlyos sérülésekkel kórházba (forrás: Szövetségi Statisztikai Hivatal). Különösen nehéz a helyzet akkor, ha a baleset helyszínén nincs, aki segítséget nyújtson, hiszen ilyenkor minden egyes másodperc sokat jelent. A Bosch ezért egy olyan hálózatba kapcsolt segélyhívó megoldást hozott létre, amely akkor is jelez, ha a sérülést elszenvedő egyedül utazott vagy az állapota miatt nem képes segítséget hívni. A Help Connect alkalmazás a felhasználó okostelefonjában és egyéb csatlakoztatott eszközeiben található érzékelőket használja, és intelligens algoritmusa segítségével automatikusan felismeri a baleseteket. Vészhelyzet esetén az alkalmazás a Help Connect segélyhívó központon keresztül riasztja a mentőket, és haladéktalanul a baleset helyszínére irányítja őket – így a gyors intézkedéssel életeket menthet.
Mostantól két segélyhívó alkalmazás is elérhető a kerékpárosok és a motorosok, azaz több százezer felhasználó számára: a Bosch eBike Systems által kínált COBI.Bike, valamint a calimoto motoros navigációs alkalmazás. „A Bosch a segélyhívó megoldását minél több termékbe kívánja beépíteni. Kihasználjuk a dolgok internete és az algoritmusok nyújtotta lehetőségeket, és a hálózatba kapcsolt eszközök bármilyen helyzetben – útközben, sportoláskor vagy akár otthon – életeket menthetnek meg” – mondta dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke. A Bosch a Help Connect szolgáltatást jelenleg 11 európai országban1 kínálja, melyhez német SIM-kártyával kell a felhasználóknak rendelkezniük.
Egy megoldás – háromszoros előny
A Help Connect egyesíti az automatikus balesetészlelést, a segélyhívó funkciót és a személyes vészhelyzetben reagáló rendszert. Például a COBI.Bike és a calimoto alkalmazások esetében a balesetészlelési algoritmus az okostelefon érzékelői alapján értékeli ki a sebességet, a gyorsulást és az elfordulást. Ilyen érzékelők a legtöbb kereskedelmi forgalomban elérhető okostelefonban is megtalálhatók. A segélyhívó rendszer működéséhez a készüléket a jármű kormányára kell rögzíteni és az alkalmazásnak futnia kell az eszközön az utazás során. A Help Connect minden legalább 6.0 verziójú Android operációs rendszerű készüléken és az összes okostelefonon működik, amely iOS 11 verziót vagy annál frissebb rendszert futtat.
Baleset esetén az alkalmazás az okostelefon mobilinternet-kapcsolata segítségével elküldi az aktuális pozíciót, az ütközés súlyosságát és – az adott alkalmazástól függően – a tárolt egészségügyi adatokat a Help Connect egyik éjjel-nappal működő segélyhívó központjába. Ezt követően a központ különlegesen képzett segélynyújtó munkatársai megpróbálják felvenni a kapcsolatot a balesetet szenvedett személlyel. (A kommunikáció nyelve minden európai országban a német vagy az angol.) Amennyiben a felhasználó nem reagál vagy a szenzorokból származó adatok súlyos esetre utalnak, azonnal értesítik a mentőket, továbbá a felhasználó által megjelölt rokonokat és barátokat is. Az automatikus vészhelyzeti riasztás mellett az alkalmazáson keresztül bármikor manuálisan is kezdeményezhető segélyhívás.
A motorkerékpárosok számára a Bosch egy olyan balesetészlelő megoldást is fejlesztett, amely állandó része a járműnek. Ennél a megoldásnál a Help Connect a Bosch motorkerékpár-menetstabilizáló (MSC) rendszerébe épített tehetetlenségi mérőegységet használja adatforrásként. Ez Bluetooth-kapcsolat segítségével csatlakozik a megfelelő partneralkalmazáshoz, amely továbbítja az adatokat a Help Connect segélyhívó központjának, akárcsak az okostelefon-alapú megoldás.
Több partner – további alkalmazások
A Bosch segélyhívó megoldását a lehető legtöbb hálózatba kapcsolt termékbe beépíti – beleértve saját és partnerei termékeit is. „A Help Connect egy nyílt IoT-ökoszisztéma megoldás, így a megfelelő szenzorokkal felszerelt különböző termékek mind életet menthetnek” – hangsúlyozta Denner. Például a Tocsen startup cég éppen most építi be a Help Connect rendszert az érzékelőkkel felszerelt bukósisakokhoz készített megoldásába. Emellett a Bosch is azon dolgozik, hogy saját okosotthon-szolgáltatásait és -termékeit integrálja a Help Connect rendszerbe. A jövőben a tűzjelző és betörésvédelmi riasztók mellett az otthoni vízkárok ellen is lehet majd alkalmazni a megoldást.
1 Németország mellett az alábbi országokban elérhető: Ausztria, Belgium, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Írország, Luxemburg, Olaszország, Spanyolország és Svájc.
További információ: www.bosch-helpconnect.com
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 394 500 munkatársat foglalkoztat (2020. december 31-én). Előzetes adatok szerint a cégcsoport 71,6 milliárd euró árbevételt ért el 2020-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az ipar 4.0-hoz és a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz. A Bosch célja, hogy fenntartható, biztonságos és izgalmas mobilitási megoldásokat nyújtson partnereinek. Szakértelmét a szenzortechnológia, valamint a szoftverek és szolgáltatások területén, továbbá saját IoT-felhőjében hasznosítva kínál ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat egyetlen forrásból. A Bosch-csoport stratégiai célja, hogy olyan termékekkel és megoldásokkal könnyítse a hálózatba kapcsoltságot, amelyek mesterséges intelligenciát (AI) használnak, vagy amelyeket annak segítségével fejlesztettek vagy gyártottak. A Bosch-csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Összefoglalva, az „Életre tervezve” szlogen ezt a technológiát jelenti. A Bosch-csoport a Robert Bosch GmbH-t valamint mintegy 440 leányvállalatot és regionális céget foglal magában, a világ 60 országában. Értékesítési és szolgáltatópartnereivel együtt a Bosch globális gyártó, fejlesztő és értékesítési hálózata gyakorlatilag a világ valamennyi országára kiterjed. A vállalat jövőbeli növekedésének alapját a csoport innovatív ereje jelenti. 126 globális helyszínen a Bosch mintegy 30 000 szoftvermérnököt alkalmaz, továbbá 73 000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területein.
A vállalatot Robert Bosch (1861-1942) alapította 1886-ban „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhely” néven Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH különleges tulajdonosi szerkezete biztosítja a Bosch-csoport vállalati függetlenségét, lehetővé téve, hogy a vállalat hosszú távra tervezzen és jelentős kezdeti befektetéseket eszközölve biztosítsa jövőjét. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 94 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A fennmaradó részvények tulajdonosa a Bosch család, a család tulajdonában lévő nonprofit vállalat, valamint a Robert Bosch GmbH. A szavazati jogok többségét a Robert Bosch Industrietreuhand KG ipari tröszt birtokolja. A vállalat tulajdonosi funkcióit a tröszt látja el.
További információ elérhető a világhálón a következő oldalakon: www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse