Stuttgart / Las Vegas – Számos különböző területen kínál okosotthon-megoldásokat a Bosch a háztartások számára. A Bosch Smart Home System (okosotthon-rendszer) összekötőként szolgál: az intelligens berendezéseket a Bosch Smart Home Controller (okosotthon-vezérlő) kapcsolja hálózatba, azon keresztül kommunikálnak egymással. A Bosch Smart Home alkalmazással táblagépen vagy okostelefonon vezérelhető és felügyelhető a világítás, a fűtés, valamint a füst- és a mozgásérzékelő. A CES 2017 (Consumer Electronics Show, Fogyasztói Elektronikai Kiállítás) szakvásáron a Bosch a füst- és a mozgásérzékelővel, valamint a szituációmenedzserrel a rendszer kibővített funkcióit mutatja be. A füstérzékelő a berendezés szirénájával riasztja a tulajdonost füstképződés esetén. Ezenkívül az alkalmazás segítségével az okostelefonra is küld értesítést. Intelligens többletfunkcióként a füstérzékelő szirénája a nem kívánt vendégek elriasztására is használható. A szituációmenedzserrel a hálózatba kapcsolt otthon még intuitívabbá válik, megkönnyíti a felhasználó hétköznapjait: például amikor a lakó elmegy otthonról, nem kell külön egyesével leellenőriznie, hogy valóban kikapcsolta-e a fűtést, az elektromos berendezéseket és a világítást.
Az Amerikai Egyesült Államok lakói és a britek menet közben is szeretnék vezérelni az otthonukat
A közelmúltban a Bosch a Twitterrel közösen megkérdezte a felhasználóktól, hogy mit tudnak az okosotthonokról és mit várnak el azoktól. A kérdőívet Németországban, Franciaországban, Nagy Britanniában, Ausztriában, Spanyolországban és az Amerikai Egyesült Államokban élő felhasználók töltötték ki. A britek és az amerikaiak számára a hálózatba kapcsolt otthonnak helye van a mindennapokban. Legalábbis akkor, ha megkérdezzük, milyen helyzetekben szeretnék menet közben vezérelni az okosotthonukat. A válaszadó britek és amerikaiak 60 százaléka szeretne használni ilyen funkciót vonaton vagy autóval utazva. A spanyolok, a németek és az osztrákok esetében ez az arány csupán feleakkora, ám a franciák esetében eléri a 45 százalékot. Hasonlóan fest az országok közötti arány akkor is, amikor a megkérdezetteknek sietnie kell. Amúgy a sietség egy olyan szituáció, amely esetében különösen a hölgyek gondolják úgy, hogy nagy előnyt biztosíthatna számukra az okosotthon. Ebben egyezik a véleményük a legfiatalabb (16–24 éves korosztály) megkérdezettekkel, akik ezenkívül különösen a kanapén ülve szeretnék kihasználni az okosotthon nyújtotta előnyöket. Országtól, életkortól és nemtől függetlenül lenyűgözte a válaszadókat a lehetőség, hogy nyaralás közben is elérhetik az okosotthonukat. Ez a lelkesedés az életkorral csak fokozódik – hiszen ellenőrizhetik a lakók, hogy minden rendben van-e odahaza, vagy a hazautazás előtt feltekerhetik a fűtést.
Az energia-megtakarítás a világ minden pontján fontos érv
Az okosotthon a megterhelő rutinfeladatokat automatikusan elvégzi, az otthontól távol is lehetővé teszi a vezérlést és ezzel igazán megnyugtató érzést biztosít. Ám még ennél is jobban meggyőzte a megkérdezetteket a lehetőség, hogy energiát takarítsanak meg – például azáltal, hogy nyitott ablak esetén a fűtés automatikusan kikapcsol. Különösen a spanyolok, a franciák és az angolok tűnnek takarékosnak, 71–75 százalékuk meggyőző érvként jelölte meg az energia-megtakarítást a kérdőívben. A német válaszadók esetében is ez a leggyakoribb válasz, azonban a csupán 59 százalékos arány az országok közül az utolsó helyre sorolja őket. Ez meglepő, hiszen a németek alapvetően a környezettudatosságukról ismertek. Valószínűleg Spanyolországban, Franciaországban és Angliában nem a környezetvédelmi megfontolás, hanem inkább a pénzügyi megtakarítás teszi ennyire vonzóvá az energia-megtakarítás lehetőségét.
Nyugodtan nyaralni
A nyugalom és a biztonság olyan érvek, amelyek összességében a második és a harmadik helyre kerülnek, a megkérdezettek 59, illetve 58 százaléka nevezte meg ezeket a szempontokat. Egy okosotthon, amely betörés esetén automatikusan riaszt és a lakókat küldött értesítéssel figyelmezteti okostelefonjukon, ugyanolyan meggyőző, mint az a tudat, hogy a hálózatba kapcsolt kamerával bármikor ellenőrizhető a lakás. A biztonság különösen a hölgyek számára játszik fontos szerepet: őket az összes többi érv általában kevésbé győzte meg, mint a férfiakat, azonban itt a helyzet megfordul. A megkérdezetteknek csupán harmada gondolja azt, hogy igazán kényelmes lenne a kapucsínót már az ágyból előre lefőzetni. Itt a franciák a hangadók: 42 százalékuk nagyra értékelné, ha a tejeskávé már várna rájuk, amikor belépnek a konyhába.
A franciák az Amerikai Egyesült Államok lakóinál nagyobb bizalommal fordulnak a hálózatba kapcsolt ház felé
Az okosotthon segít kényelmesebbé tenni a hétköznapokat, energiát és pénzt megtakarítani, biztonságosabbá tenni az otthont. Azonban sok Twitter-felhasználó számára még ismeretlen, hogy mi mindenre képes már ma egy okosotthon. Igaz, azt például a megkérdezettek kétharmada tudja, hogy az okosotthon képes automatikusan lekapcsolni a világítást akkor, amikor elindulnak otthonról. A sütő már ma megfelelő recepteket javasol, ám ezt például csupán 22 százalékuk tudja elképzelni. Az országok összehasonlításában említésre méltó, hogy a francia Twitter-felhasználók sokkal nagyobb bizalommal fordulnak az okosotthonok technológiája felé, mint például a britek, az Amerikai Egyesült Államok lakói vagy az osztrákok. Míg a németek és a spanyolok sok már ma rendelkezésre álló lehetőséget csupán a jövő zenéjének tartanak.
Különösen feltűnő, hogy a 25–34 évesek becslései állnak legközelebb a valósághoz. Nem annyira meglepő, hogy az életkor növekedésével a lehetőségek ismerete csökken. Ám az már meglepőbb, hogy a digitális világ szülöttei nem ismerik az elérhető lehetőségeket: a 16–24 évesek – akik nem tudják, milyen a világ és az élet az internet nélkül – számára meglepő mértékben ismeretlen a hálózatba kapcsolt otthon. Az ok a relevancia hiánya lehet, hiszen e korosztály nem érintett az otthonnal kapcsolatos témákban. Ez az érvelés a hölgyek esetében nem állja meg a helyét, ám ők mégis mindenhol visszafogottabbak a férfiaknál az okosotthonok képességei tekintetében.
Ezenkívül csupán a válaszadók körülbelül 50 százaléka tudja, hogy a mai okosotthon-rendszerek már most lehetővé teszik, hogy különböző típusú berendezések egymással kommunikáljanak – különböző gyártók gépei között is biztosítják az együttműködést.
Sokan nagy költségeket sejtenek, az adatvédelem fontos szempont
Annak okát kutatva, hogy otthonukat miért nem kapcsolták még hálózatba, a megkérdezettek több mint fele a nagy beruházási költségeket nevezte meg – ez a szempont egyébként az életkor növekedésével veszít jelentőségéből. Különösen a spanyolok (70%) és a franciák (68%) jelölték meg azt, hogy számukra ez a technika túl drága. A megkérdezettek harmadának fontos szempont az adatvédelem. Ez egy olyan témakör, amellyel a Bosch aktívan foglalkozik. Ezért a Bosch minden okosotthon-megoldása megfelel a legszigorúbb biztonsági szabványoknak. Minden felhasználó eldöntheti, hogy adatai a házában maradnak vagy bizonyos szolgáltatások használatához a felhőben is elérhetők. A megkérdezettek 31 százalékát korábban nem is foglalkoztatta a hálózatba kapcsolt otthon. Ez meglepő, különösen annak ismeretében, hogy az okosotthon milyen sok különböző területen válhat a lakók hasznára. Azonban nagyjából minden tizedik német és osztrák lakost sikerült meggyőzni, azaz már most is egy hálózatba kapcsolt otthonban élnek vagy legalábbis tervezik ezt – ez az összes többi országnál nagyobb arány.
Az internet az első számú információforrás
A megkérdezett Twitter-felhasználók kétharmada válaszolta azt, hogy az okosotthon-megoldások vásárlása előtt a gyártók és kereskedők weboldalán tájékozódnak. Blogokra és fórumokra a válaszadók 42 százaléka támaszkodik. Ezzel az internet egyértelműen egy nagyon fontos információforrás, hiszen csak a harmadik helyre futnak be 35 százalékkal a hagyományos boltok. Különösen Nagy-Britanniában és az Amerikai Egyesült Államokban játszanak alárendelt szerepet a nem digitális boltok, más országokkal összehasonlítva e két helyen a felhasználók feleakkora része tekinti ezt információforrásnak. Ezenkívül az is figyelemre méltó, hogy éppen a legfiatalabb válaszadók tájékozódnának offline, ezért akár fel is keresnének egy-egy üzletet.
A kutatásról
A Twitter-felhasználók körében 2016. július 26. és augusztus 3. között végezték a kutatást. Összesen 6265 felhasználó válaszolt a kérdésekre Ausztriából, Németországból, Spanyolországból, Franciaországból, Nagy Britanniából és az Amerikai Egyesült Államokból. Országonként több mint 1000 ember vett részt, Ausztriából mintegy 500.
A kutatási eredmények áttekintése
További információk:
Smart Home System: Behálózott otthon
Bosch okosotthon-megoldások
TAPASZTALJA MEG A BOSCH VILÁGÁT A CES 2017 KIÁLLÍTÁSON Las Vegasban (Amerikai Egyesült Államok, Nevada állam). A CES 2017 (Consumer Electronics Show) szakvásáron a Bosch bemutatja, miként válik személyessé a tárgyak internete, miként lehetnek partnerekké a termékek. A hálózatba kapcsolt technológiák az élet minden területén személyre szabott megoldást nyújtanak – javítják a mobilitást, a jövő városát alakítják, intelligenssé teszik az otthonokat és hatékonyabbá az egészségügyet, valamint megkönnyítik a munkát. A CES szakmai vásáron immár ötödik alkalommal kiállító Bosch a hálózatba kapcsolt megoldásainak kibővített kínálatát mutatja be a „simply connected” (egyszerűen, hálózatba kapcsolva) mottó jegyében.
BOSCH SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ: 2017. január 4., szerda, 09.00 és 09.45 között (helyi idő szerint), amelyet Dr. Werner Struth, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja tart a Mandalay Bay Hotelben, a South Convention Center B, C és D báltermében.
KÖVESSE a Bosch CES 2017 kiállításon bemutatott különlegességeit a Twitteren: #BoschCES
A BOSCH KIÁLLÍTÁSI STANDJA: csütörtöktől vasárnapig, azaz 2017. január 5–8. között a 14128 számú stand a Központi Csarnokban (Central Hall)
PANELBESZÉLGETÉSEK A BOSCH SZAKÉRTŐIVEL:
2017. január 5., csütörtök, 11:30 és 12:30 között (helyi idő szerint): „MEMS szenzorok és érzékelők: a fogyasztási technika személyre szabása” konferencia „Merre viszi a fogyasztói elektronika a szenzoripart?” szekciója Dr. Stefan Finkbeinerrel, a Bosch Sensortec ügyvezető igazgatójával; Venetian, 4. emelet, Marcello 4501
január 6., péntek, 15:30 és 16:30 között (helyi idő szerint): „Járműtechnológia” témakör „Az infotainment-élmény újraértelmezése az autóiparban” szekciója Torsten Mlaskoval, a Bosch SoftTec GmbH ügyvezető igazgatójával; Las Vegas Convention Center, N258
Hack Mónika
+36 70 510 5516
A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte megközelítőleg 375 000 munkatársat foglalkoztat (2015. december 31-én) és 70,6 milliárd euró árbevételt ért el 2015-ben. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata mintegy 150 országot fed le. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 55 800 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 118 telephelyen. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.
A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.
További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu