A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

IAA Haszonjárművek 2018 kiállítás: hasznot termelnek a haszonjárművek – növeli mobilitási üzletága árbevételét a Bosch

  • A mobilitási megoldások üzleti szektor a jelenlegi üzletmenettel növeli árbevételét
  • A teherautók és munkagépek számára kínált megoldásokhoz kapcsolódó üzlet 7-8 százalékkal bővül
  • A Bosch jövőképe: a jövő áruszállítása lehetőség szerint károsanyag-kibocsátás-, baleset- és stresszmentes
  • Dr. Rolf Bulander, a Bosch igazgatótanácsának tagja: „Olyan áruszállítást kívánunk megvalósítani, ami nem megterhelő.”
IAA Haszonjárművek 2018 kiállítás: hasznot termelnek a haszonjárművek – növeli mobilitási üzletága árbevételét a Bosch

Stuttgart/Hannover – Továbbra is növekedési pályán halad a Bosch. A vállalat mobilitási üzletága az idei évben előreláthatólag négy százalékkal növeli árbevételét, ezzel az autógyártás növekedési üteménél kétszer nagyobb mértékben bővül. Ennek kapcsán minden negyedik eurót a haszonjárművek – a furgonoktól a 40 tonnás szerelvényekig – technikájával keresi a Bosch. Különösen erősen növekszik a teherautók és a munkagépek megoldásaihoz kapcsolódó üzleti terület – itt 7-8 százalékos növekedés várható. A Bosch egy bővülő piacon tevékenykedik. A nehéz-teherautók értékesítése 2017-ben közel nyolc százalékkal nőtt Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban 18 százalékkal, Indiában pedig 45 százalékkal (forrás: VDA). „A jövő áruszállításához a Bosch egyenlő mértékben kínál gazdasági és műszaki erőt” – mondja Dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH mobilitási megoldások üzleti szektorának elnöke. A haszonjárművek hajtásláncaihoz kapcsolódó üzleti terület a növekedés egyik jelentős hajtóereje: 2017-ben a dízelmotorok befecskendezőrendszereinek értékesítése világszinten harmadával nőtt, Kínában pedig még ennél is erősebben – a következő években ez várhatóan egy magas szinten stabilizálódik. A Bosch mérnökei közül 2600 csupán a jövő haszonjárműveinek hajtásláncán dolgozik. Az év végére a mobilitási megoldások üzleti szektor több mint 54 000 kutatás-fejlesztési munkatársat foglalkoztat majd – ötezerrel többet, mint az év elején.

Klímavédelem, levegőszennyezés, városiasodás vagy éppen a járművezető-hiány: nagy kihívások előtt áll a logisztikai iparág. Mindezt csak nehezíti, hogy 2040-ig további 50 százalékkal nő a szállítandó áruk mennyisége (forrás: Shell). „A közlekedési politika egyik legégetőbb kérdése, hogy miként tudjuk megóvni a környezetet, az embereket és az úthálózatot az áruszállítás növekedése ellenére” – mondja Bulander. A Bosch ehhez műszaki megoldásokat biztosít – nem csupán a motortérben, hanem a hálózatba kapcsolt szolgáltatásokkal a jármű egésze számára. „Olyan áruszállítást kívánunk megvalósítani, ami nem megterhelő” – teszi hozzá Bulander. A Bosch jövőképe: a jövő áruszállítása lehetőség szerint károsanyag-kibocsátás, baleset és stressz nélkül történik. E célok felé az út a haszonjárművek villamosításán, automatizálásán és hálózatba kapcsolásán át vezet.

A belső égésű motortól az üzemanyagcelláig: a Bosch energiával tölti fel a hajtásláncokat
Fontos mérföldkő a Bosch számára a haszonjárművek hajtásláncát hatékonyabbá tenni, és ezáltal csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást, valamint a szén-dioxid- és a nitrogén-oxid-kibocsátást. E cél elérése érdekében a Bosch továbbfejleszti a dízelmotort, valamint alternatív hajtáslánc-megoldásokon is dolgozik. „A haszonjárművek hajtásláncának fejlesztése még hosszú ideig egy többfrontos küzdelem marad. A villamosításukat is mindenképpen műszaki szempontból nyitott szemlélettel kell megközelíteni” – magyarázza Bulander. A 2025-ös évben az összes haszonjármű 80-90 százaléka még dízel meghajtású lesz. Ám már a 2030-as évtől minden negyedik új haszonjármű elektromos meghajtású lesz, Kínában pedig közel minden harmadik. „Aki biztosítani kívánja a nehézkategóriás áruszállítás jövőjét, annak nem szabad figyelmen kívül hagynia a megújuló forrásból származó árammal, szintetikus úton előállított alternatív üzemanyagokat, az úgynevezett e-üzemanyagokat” – teszi hozzá Bulander.

A Bosch azt tűzte ki maga elé célként, hogy világszinten vezetővé válik az elektromobilitás terén. Ennek érdekében biztosítja a megfelelő megoldásokat és a haszonjárművek villamosításának széles körű lehetőségeit kínálja – a teherhordó elektromos kerékpárok 36 voltos meghajtásától a kishaszonjárművek e-tengelyén át a 40 tonnás szerelvények üzemanyagcellás hajtásláncáig. Ez utóbbit a Bosch a Nikola Motor Company amerikai start-up vállalattal közösen fejleszti. Ezenkívül a Bosch a Weichai Power kínai haszonjárműmotor-gyártóval kötött stratégiai együttműködési megállapodást az üzemanyagcella közutakra alkalmassá fejlesztésére. A Bosch azonban nemcsak az új járműveket villanyozza fel, hanem utólag beszerelhető elektromos hajtásláncot is kínál – egy villamosított tengely formájában, amely félpótkocsikba építhető be. Ezzel fékezésnél visszanyerhető energia, ami biztosítja az áramot a félpótkocsi elektromos berendezései számára. A Bosch számításai szerint egy aggregátos hűtőfélpótkocsi esetében ezzel például akár évi 10 ezer euró megtakarítás is elérhető.

Megtanítja vezetni a haszonjárműveket a Bosch
A villamosítás mellett a haszonjárművek automatizálása egy másik jelentős növekedési terület. Mindkét témában a következő évtizedben évenkénti kétszámjegyű bővülés várható a piacon. Az önvezető járművek felé vezető úton a Bosch a vezetéstámogató rendszerekre támaszkodik. Egy baleset halálos kimenetelének valószínűsége kétszeresére nő, ha egy teherautó is érintett abban. A Bosch számára ez elég indok ahhoz, hogy minden eddiginél több vezetéstámogató rendszerrel segítse a járművezetők munkáját, és ezáltal fokozza a közlekedésbiztonságot. Kanyarodási asszisztens, holttérfigyelő rendszer és előrelátó vészfékrendszer segítenek megakadályozni a haszonjárművek baleseteit – ezekhez a Bosch többek között a szükséges radarérzékelőket kínálja.

A haszonjárművek automatizálása ezenkívül a szállítási iparág más kihívásaira is megoldást jelent: Már ma 50 ezer teherautó-vezetőre lenne szükség az Amerikai Egyesült Államokban, tíz éven belül ez a hiány várhatóan háromszorosára nő. Hasonló fejleményeknek lehetünk szemtanúi Európában is. A Bosch jelentős lehetőségeket lát a „központtól központig” automatizálásban – a logisztikai telepek közötti vezető nélküli ingázásban. E technológia a szállítási iparág egyszerre több problémájára is megoldást nyújthat. Növeli a fuvarvállalatok versenyképességét, fokozza a szállítási mennyiséget és a biztonságot is. A konvojozás – amikor a haszonjárművek rövid időközzel, szélárnyékban követik egymást – a Bosch számára az automatizálás egyik logikus következő lépése. Ez nemcsak a személyi költségeket csökkenti, hanem az üzemanyag-fogyasztást is, azonban fokozottabb követelményeket támaszt a törvényalkotókkal, a technikával és az infrastruktúrával szemben. A Bosch éppen ezért részese a fontosabb kutatási projekteknek az Európai Unióban.

Hálózatba kapcsolt logisztikai megoldások az autópályától a ház ajtajáig
Új hatékonyságot hoz a szállítási rendszerekbe a Bosch, és ezzel tehermentesíti a forgalmat, valamint a fuvarvállalatokat is. A jövő logisztikáját a Bosch kettős műszaki szakértelemmel alakítja ki – egyrészről széleskörű haszonjármű-iparági szaktudást, másrészről a dolgok internetének (IoT) mélyreható ismeretét hozza magával. „A Bosch hálózatba kapcsolt logisztikai megoldásokat kínál az autópályától a ház ajtajáig” – mondja Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának haszonjármű-üzletágért felelős tagja. Európában és az Amerikai Egyesült Államokban már ma szinte minden új teherautó része az internetnek. Ehhez a Bosch a haszonjárműgyártóknak telematikai platformokat szállít, amelyek például szoftverfrissítéseket vagy akár prediktív diagnosztikát is lehetővé tesznek – és ezzel egyúttal új üzleti lehetőségeket nyit meg a hálózatba kapcsolt szolgáltatásokkal. A megfelelő érzékelők jóvoltából az olyan kritikus vagy éppen létfontosságú szállítmányokat, mint például a vérplazma, a vállalat szolgáltatóközpontjai már ma felügyelik – éjjel-nappal. Az irányítóközpontok évente körülbelül 40 ezer nagyértékű szállítmányra vigyáznak. Ezenkívül a Bosch a dolgok internete segítségével a küldemények követését is automatizálja. Az anyagok és a tárolók érzékelői továbbítják a pozíció-, a hőmérséklet- és a vibrációs adatokat a felhőbe. Ezzel a valós idejű logisztikával a fuvarszervezők az első ügyféltapasztalatok alapján több mint felével csökkenthetik a keresésre és készletezésre fordított erőfeszítéseket. Ezenkívül ezzel az újrafelhasználható tárolók rendelkezésre állása több mint 30 százalékkal nő. A hálózatba kapcsolással a Bosch fokozni kívánja az áruszállítás termelékenységét, és csökkenteni az úthálózat terhelését. „Villamosított, automatizált vagy hálózatba kapcsolt: a Bosch megoldásai hozzájárulnak ahhoz, hogy az áruszállítás ne érje el a növekedésének korlátait” – összegzi Heyn.

A BOSCH A 2018-AS HASZONGÉPJÁRMŰ-KIÁLLÍTÁSON (IAA)

  • Sajtótájékoztató: 2018. szeptember 19., szerda, 13.20-13.40 Dr. Rolf Bulander, a mobilitási megoldások üzleti szektor elnöke és Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja részvételével a Bosch kiállítási standján (16-os pavilon, A01 stand)
  • Kövesse a Bosch 2018-as IAA különlegességeit a www.bosch-iaa.de oldalon és a Twitteren: #BoschIAA
  • Panelbeszélgetés a Bosch szakértőivel: New Mobility World Forum (11-es pavilon, D-szekció):
    - szeptember 26., szerda; 10.00 – 11.00: „The Enhancement of Automated Driving (and AI)” – Johannes-Jörg Rüger, a Robert Bosch GmbH Commercial Vehicle & Off-Road üzletágának elnöke
    - szeptember 27., csütörtök; 11.15 – 12.15: „Aftermarket – More than just repair and maintenance”
    - szeptember 27., csütörtök; 14.30 – 15.30: „Masters of Digitalization: Digitizing Businesses & Mobility Ecosystems” – Dr. Rainer Kallenbach, a Robert Bosch GmbH Connected Mobility Solutions üzletág elnöke

Címkék: Bosch, mobilitás, hálózatba kapcsolt, automatizált, elektromos, teherjármű, piac, jövő

Inga Ehret
Telefon: +49 711 811-16476

dr. Ferenc Ficzere
Telefon: +36 1 879-8852