A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

Bosch: 2018-ban ismét rekord árbevétel és eredmény

  • Az éves árbevétel 77,9 milliárd euróra nőtt
  • A kamatfizetés és adózás előtti eredmény 5,3 milliárd euró
  • Az üzemi eredményszint 6,9 százalék
  • Automatizált vezetés: 4 milliárd eurós beruházás
  • Elektromobilitás: 2025-re 5 milliárd eurós árbevétel a terv
  • Mesterséges intelligencia: 4 000 MI szakértő 2021-re
Bosch: 2018-ban ismét rekord árbevétel és eredmény

Stuttgart, Németország – A Bosch csoport folytatja sikersorozatát: a kihívásokkal teli gazdasági körülmények és a gyengélkedő piacok ellenére 2018-as árbevétele és eredménye elérte a minden idők legjobbjának számító szintet. Az előzetes adatok alapján a technológiák és szolgáltatások szállítója tavaly 77,9 milliárd eurós árbevételt ért el. Az árbevételt 2,1 milliárd eurós nagyságrendben terhelték az árfolyamhatások. Árfolyamhatások nélkül így 4,3 százalék volt a növekedés. „A Bosch a nehéz gazdasági környezet ellenére is jól teljesített 2018-ban. Ismét rekordszintű árbevétel és eredmény született” – közölte az előzetes számadatokról tartott sajtótájékoztatón Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke. „Innovációs vezetőként technológiai és üzleti értelemben egyaránt alakítani kívánjuk a piacainkon zajló változást. Stratégiánk kifizetődő – melynek fókuszában a hálózatba kapcsoltság áll” – tette hozzá Denner. 2018-ban a Bosch 52 millió internetes eléréssel rendelkező terméket értékesített, 37 százalékkal többet, mint az azt megelőző évben. 2018-ban a kamatfizetés és adózás előtti eredmény (EBIT) 5,3 milliárd euró volt, mely 6,9 százalékos üzemi eredménynek felel meg. „A Bosch célja, hogy a várhatóan nehéz gazdasági viszonyok ellenére is nagyobb mértékben fejlődjön, mint a piac változása és biztosítsa magas szintű nyereségét” – szögezte le Prof. Stefan Asenkerschbaumer, az igazgatótanács elnökhelyettese és pénzügyekért felelős tagja. „Terveink szerint üzleti szektorainkat még versenyképesebbé tesszük, így finanszírozzuk technológiai vezető szerepünk bővítését, ezzel együtt vállalatunk jövőjét.”

Automatizálás I: 4 milliárd eurós előzetes beruházás
A vállalat K+F tevékenységének egyik fókuszpontjában az automatizált vezetés áll. A balesetmentes mobilitás felé vezető úton a Bosch két fejlesztési irányt követ. Az egyik a vezetéstámogató rendszerek, amelyek részlegesen automatizált vezetést tesznek majd lehetővé a magánautókban (2. és 3. automatizálási szint). A Bosch piac- és technológiai vezető ezen a téren. A vezetéstámogató rendszerek várhatóan 2 milliárd eurós árbevételt generálnak idén. A másik fejlesztési irány eredménye a sofőrmentes vezetés lesz, amely a következő évtized elején kezdődik (4. és 5. automatizálási szint). „A sofőrmentes vezetés gyökeres változást hoz az egyéni mobilitás terén. Olyan forradalmi üzleti modellek előtt nyitja meg a lehetőségeket, mint a robottaxik és a transzfer-alapú mobilitás” – mondta Denner. Technikai összetettsége miatt az automatizálás áll majd a jövőbeli beruházások középpontjában. „Csak 2022-ig 4 milliárd euró összértékű előzetes beruházással számolunk.” A Boschnál mintegy 4 000 mérnök foglalkozik az automatizált vezetéssel.

Automatizálás II: a mobilitási szolgáltatások átfogó ökoszisztémája
Az automatizált vezetés óriási piaci lehetőséget rejt: 2015 és 2030 között az egyéni mobilitás 50 százalékkal nő (forrás: ITF). Elemzői várakozások szerint ezért az automatizált vezetési hardverek és szoftverek piacának értéke az elkövetkező tíz évben mintegy 60 milliárd amerikai dollár lesz (forrás: Roland Berger). 2025-re a világon közlekedő 2,5 millió igény szerint ingázó kisbusz többsége sofőrmentes lesz (forrás: Roland Berger). Szakértői előrejelzések szerint 2035-re közel 160 milliárd dollár lesz a megosztott mobilitáshoz kapcsolódó árbevétel (forrás: BCG). A Bosch technológiát és szolgáltatásokat egyaránt kínál a mobilitás ezen formájához. A mobilitási szolgáltatások Bosch ökoszisztémája máris egyesíti a foglalási, fizetési, parkolási, töltési, adminisztrációs, karbantartási és infotainment megoldásokat és szolgáltatásokat. Az egyik ilyen szolgáltatás a Convenience Charging, vagyis az elektromos autók hálózatba kapcsolt navigációs és töltési megoldása. A Bosch első állandó ügyfele az elektromos autókat gyártó német Sono Motors cég. „Hálózatba kapcsolt megoldásaink az elektromobilitást alkalmassá tehetik a napi használatra” – jelentette ki Denner.

Villamosítás I: tömegpiaci vezető szerep
2018-ban a Bosch 30 elektromobilitási projektet végzett több milliárd euró összértékben. A tervek szerint 2025-re a vállalat tízszeresére, összesen 5 milliárd euróra növeli árbevételét ezen a téren. „Célunk a tömegpiaci vezető szerep elérése az elektromobilitás terén” – mondta Denner. Nincs a Boschnál sokrétűbb vállalat az elektromobilitásban. A kerékpároktól a kamionokig mindenféle erőátviteli rendszer villamosítását végzi. Napjainkban például világszerte több mint egy millió autóban van valamilyen Bosch elektromos vagy hibrid alkatrész. Denner így folytatta: „A jövőben az emberek azt fogják mondani, hogy nincs a világon olyan elektromos autó, amelyben ne lenne valami a Boschtól.” Különösen igaz ez Kínára, a világ legnagyobb elektromobilitási piacára, ahol a Bosch máris a személyautó szegmens vezetője. Az automatizált és elektromos hajtás terén a vállalat nemrégiben kötött partnerségi megállapodást az elektromos autókat gyártó kínai NIO céggel. Emellett 2019-ben a Bosch elindítja Kínában az e-tengely, vagyis az elektromos autókhoz kidolgozott kompakt erőátviteli rendszer gyártását. Néhány hete kezdődött – szintén Kínában – egy újonnan kifejlesztett 48 voltos akkumulátor sorozatgyártása is. 2030-ban a világ új autóinak 20 százaléka már részben 48 voltos rendszerekkel lesz villamosítva. Ezenfelül az EM-motive GmbH teljes átvételével a Bosch tovább erősítette pozícióját az elektromobilitás világszerte egyre növekvő piacán.

Villamosítás II: az áruszállítás elektromosítása
2030-ra csaknem megduplázódik a nemzetközi áruforgalom (forrás: ITF). „A kamionok legyenek teherhordók, de ne jelentsenek terhet az éghajlatra vagy a levegőminőségre. Itt is a villamosítás a lényeg” – hangsúlyozta Denner. 2030-ig a világon minden negyedik – Kínában csaknem minden harmadik – új haszongépjármű már részben elektromos hajtású lesz. Ez kedvező a Boschnak: a vállalat kibocsátásmentes áruszállítási portfóliójában megtalálhatók a 36 voltos áramforrások teherszállító e-kerékpárokhoz, az elektromos motorok könnyű haszongépjárművekhez (például a német postánál használt StreetScooter), az e-tengelyek könnyű és nehéz teherautókhoz, a villamosított tengelyek félpótkocsikhoz, valamint – a jövőben – az üzemanyagcellás erőátviteli rendszerek 40 tonnás kamionokhoz. „Legyen szó részben elektromos, teljesen elektromos, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás rendszerekről, mi piackészek vagyunk” – szögezte le Denner.

Mesterséges intelligencia I: a Bosch szakterülete
Denner szerint a jövő egyik fő szakterületét a mesterséges intelligencia (MI) ipari alkalmazása jelenti. „Tervünk, hogy a következő évtized közepére minden termékünk MI-t tartalmazzon, illetve azok fejlesztése és gyártása MI alkalmazásával történjen. Igaz, a fogyasztó-ipari mesterséges intelligenciát amerikai és kínai cégek uralják” – ismerte el Denner, „de közlekedési, gyártási vagy építőipari szakismeret hiányában e cégek potenciálja elmarad az ipari MI lehetőségei mögött.” Denner közölte, hogy a Bosch nagyratörő célokat tűzött ki: „Innovációs vezetőként magunk kívánjuk uralni az MI területét, csatlakozva a globális elithez.” Ennek érdekében 2021-re a Bosch 1000-ről 4 000 főre emelve megnégyszerezi MI szakemberei létszámát.

Mesterséges intelligencia II: siker a világűrben és az utakon
A Bosch Mesterséges Intelligencia Központ munkatársai közel 150 projekten dolgoznak. Ezek közé tartozik a SoundSee szenzorrendszer is. „A SoundSee gépi tanulási algoritmust alkalmazva érzékeli, ha valami elromlik” – magyarázta Denner. Ezzel lehetővé válik a géphibák pontos előrejelzése, ezáltal pedig a karbantartási költségek csökkentése és a termelékenység fokozása. A SoundSee az év közepétől a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) kerül. A Bosch a gyártás, az építőipar és a gépjárműtechnika terén lát lehetőséget e megoldás kereskedelmi alkalmazására. Az MI terén elért fejlődés másik példája egy automatizált vezetéshez készült multifunkcionális kamera, amely MI módszerekkel ötvözi a képfeldolgozó algoritmusokat. Az intelligens autós kamera képes észlelni a gyalogosokat, valamint azonnal felismerni és előrejelezni viselkedésüket.

Képzés: Tanuló Vállalat és „Bosch Tube”
A Bosch évente mintegy 250 millió eurót invesztál munkatársai szakmai képzésébe. A munkavállalók mintegy 19 000 különböző programból választhatnak. A cél olyan ismeretek átadása, amelyek birtokában a munkavállalók készek és hajlandóak új üzleti területekre lépni. Emellett a „Bosch Tanuló Vállalat” elnevezésű kezdeményezés a munkatársak mindennapjainak részévé teszi a tanulást. A hagyományos tantermi képzéseket olyan új lehetőségek egészítik ki, mint a videóleckék vagy a menet közbeni tanulást szolgáló applikációk. „A Bosch Tanuló Vállalat kezdeményezés arra ösztönzi a munkatársakat, hogy vegyék kezükbe a tanulást és a saját tempójukban haladjanak” – ismertette Denner. Új fejlemény ezen a téren a „Bosch Tube”, ami egyfajta YouTube csatorna a Bosch munkavállalóinak. A maguk által létrehozott oktatóvideókat feltölthetik a Bosch Tube-ra, ahol egyébként az összes videólecke is megtalálható.

Agilitás: vállalati központ egyetlen céllal
A Bosch az év elején átalakította központi vállalati osztályai és az operatív egységek közötti együttműködés koncepcióját. „A cél, hogy a vállalati központ megfelelő támogatást nyújtson a divízióknak a mobilitási megoldások terén és az IoT területeken az átalakításához” – magyarázta Denner. Ennek érdekében a Bosch egyszerűsítette vállalati struktúráit, például a beszerzés és humán erőforrás terén, és 40 vállalati osztályból összevonással 20-at hozott létre. Működésüket mostantól az eddigi nyolc helyett négy igazgatótanácsi tag felügyeli. Az igazgatótanács többi tagja az operatív egységekért felel. Összesen mintegy 20 000 Bosch munkavállaló dolgozik központi vállalati részlegeken, például a beszerzésen, a pénzügyön, a HR-en és az IT-n.

A 2018-as üzleti teljesítmény üzletágak szerint
2018 tekintetében a Bosch operatív egységek jó teljesítményről számolhatnak be. A mobilitási megoldások üzleti szektor árbevétele ismét lekörözte a globális autógyártást. Az előzetes adatok alapján az árbevétel 2,3 százalékkal 47 milliárd euróra nőtt. Árfolyamhatások nélkül ez 4,7 százalékos növekedést jelent. A fogyasztási cikkek üzleti szektor 17,8 milliárd eurós árbevétele 3,2 százalékos csökkenésnek felel meg. A rendkívül kedvezőtlen árfolyamhatások és a kulcspiacokat jellemző árnyomás negatívan befolyásolták a BSH Hausgeräte GmbH és a Bosch elektromos kéziszerszám üzletág üzleti tevékenységét. Árfolyamhatások nélkül az árbevétel 0,9 százalékos növekedést mutat. Az ipari technika üzleti szektor árbevétele 7,4 milliárd euróra nőtt. 8,9 százalékkal ez a szektor mutatta a legerősebb növekedést. Árfolyamhatások nélkül a növekedés 11 százalékos volt. Különösen a szektor hajtás- és vezérléstechnika divíziójánál folytatódtak a kedvező fejlemények. A tervek szerint a Bosch értékesíteni kívánja az ipari technika üzleti szektor csomagolástechnika tevékenységét. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor 5,5 milliárd eurós árbevételt ért el. Ez 2,3 százalékos – árfolyamhatások nélkül 4,7 százalékos – növekedést jelent.

A 2018-as üzleti teljesítmény régiók szerint
Az Európában 41 milliárd eurót elérő árbevétel 2,1 százalékos – árfolyamhatások nélkül 3,7 százalékos – növekedésnek felel meg, mely főleg Németországban és Ausztriában realizálódott. Észak-Amerikában 12,3 milliárd euróra nőtt az árbevétel. Árfolyamhatások nélkül ez 7,9 százalékos javulást jelent, nominálisan pedig 2,8 százalékos növekedést. Az árbevétel növekedése leginkább a gépjárműipari tevékenységnek köszönhető. Dél-Amerikában az árbevétel az előző évi szint alatt maradt. A legfőbb tényezőt a rendkívül kedvezőtlen árfolyamhatások jelentették a brazil és argentin kulcspiacokon. Az árbevétel 7,8 százalékkal csökkent 1,4 milliárd euróra. Árfolyamhatások nélkül az árbevétel 8,9 százalékkal nőtt. Az Ázsia-csendes-óceáni térségben és Afrikában az árbevétel 0,4 százalékkal 23,2 milliárd euróra nőtt. Árfolyamhatások nélkül ez 3,1 százalékos növekedést jelent. Ezáltal a térség csaknem 30 százalékkal részesedik a teljes árbevételből.

Munkavállalók: 7 800 fővel nőtt a létszám
2018. december 31-én a Bosch csoport világszerte mintegy 410 000 főt foglalkoztatott. Ez 7 800 fővel haladja meg az előző évi létszámot. A legnagyobb létszámnövekedés Európában és az Ázsia-csendes-óceáni térségben volt. Németországban 1700 fővel nőtt a létszám. A vállalatnál továbbra is nagy a kereslet az IT és szoftveres szakemberek iránt.

Előrejelzés 2019-re: biztosított a magas szintű nyereség
2019-ben a Bosch a világgazdaság 2,3 százalékos növekedésére számít. „Óvatos előrejelzéseinket az aktuális geopolitikai fejlemények, így a megoldatlan brexit és a különböző kereskedelmi konfliktusok indokolják. A büntetővámok és a szabadkereskedelmi egyezmények felmondása formájában jelentkező agresszív protekcionista gazdaságpolitikák ráadásul visszafogják a fogyasztók költését és a beruházásokat” – mondta Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch pénzügyi vezetője. Ettől függetlenül a Bosch bízik abban, hogy piacainál jobban fejlődik idén és – a jelentős előzetes beruházások ellenére – továbbra is biztosítani tudja magas szintű nyereségét.

Címkék: Bosch, eredmény, árbevétel, EBIT, növekedés, automatizált, vezetés, elektromobilitás, elektromos, mesterséges, intelligencia, MI

Sven Kahn, telefon: +49 711 811-6415

René Ziegler, telefon: +49 711 811-7639

Hack Mónika, telefon: +36 1 879-8928