A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Részletes tájékoztatásért kattintson a "További információ" gombra. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az "Elfogadom" gombra.

A Bosch fékek 90 éve

A szervoféktől a rézmentes fékbetétig

  • 1927-ben a Bosch szervoféke jelentősen csökkentette a féktávolságot
  • A korszerű blokkolásgátló fékrendszerek alapja egy 1936-os Bosch szabadalom
  • 2014 óta a rézmentes fékbetétek szigorú környezetvédelmi előírásoknak felelnek meg
A Bosch fékek 90 éve

A gépjárművek valamennyi biztonsági berendezése közül kétségtelenül a fékek jelentették az első és legfontosabb elemet. Az 1920-as években a fékek még alig feleltek meg az akkori automobilok tömegéhez és motorteljesítményéhez. A Bosch által 1927-ben bemutatott pneumatikus szervofék jelentős mértékben javította a közúti biztonságot. E találmánynak köszönhetően az akkori haszongépjárművek féktávolsága a szokásos érték egyharmadával csökkent. Egy évvel később a Bosch bemutatta a személyautók kompakt fékrásegítő rendszerét. 1936-ban a korszerű blokkolásgátló fékrendszert is a Bosch mérnökei alapozták meg a Bosch „a gépjármű kerekeinek blokkolását megakadályozó mechanizmusra” benyújtott szabadalmi bejelentésével. Az elektronikusan vezérelt ABS (blokkolásgátló fékrendszer) sorozatgyártását 1978-tól tette lehetővé a nagy teljesítményű digitális technológia megjelenése. A Bosch olyan fejlesztései, mint az ABS, az 1986-ban bevezetett – lényegében az ABS-en alapuló – TCS (kipörgésgátló rendszer) és az 1995-ben bevezetett ESP® (elektronikus menetstabilizáló rendszer) mára a biztonságos fékezés legfontosabb elemeivé váltak.

A Bosch innovatív fejlesztései minden fékalkatrészhez

A Bosch mérnökei 90 éven keresztül új normákat teremtettek azzal, hogy a fékrendszerekhez kapcsolódó műszaki újítások, találmányok és szabadalmak útján biztonságosabbá tették az autókat. A blokkolásgátló fékrendszerek mára standard megoldássá váltak a gépjárműtechnikában. Az elektronikus menet-stabilizálást végző ESP® beszerelését több országban törvény írja elő. Az ilyen elektronikus rendszereken túlmenően a Bosch fejlesztései folyamatosan fokozták az összes többi fékalkatrész biztonságos teljesítményét is.
1983-ban például a magas széntartalmú öntvényből készült féktárcsák jelentősen javították a nagy teljesítményű gépjárművek fékezési teljesítményét. 2001 és 2012 között több innováció is hatással volt a féknyergek fejlesztésére. A Bosch által 2016-ban bemutatott innovatív, nagy teljesítményű ENV6 és ENV4 fékfolyadékok pedig a korszerű fékrendszerek gyors reagálását és megbízható működését tették lehetővé.

Minden a keveréktől függ: új súrlódóanyag-keverékek fékbetétekhez

Innovatív gyártási technikáival és új anyagkeverékeivel a Bosch újra és újra előrelépést ért el a fékbetétek terén. A fékbetétek dolga a fékerő megbízható módon történő átadása, ezáltal a gépjármű biztonságos lefékezése. A fékbetétek fejlesztése során figyelembe kell venni a közúti forgalom országonként erősen eltérő szabályozásait, továbbá a sebességkorlátokat és a környezetvédelmi előírásokat is. A Bosch számos különböző fékbetétet gyárt, hogy megfeleljen a konkrét helyi követelményeknek, amelyek rendszerint jóval meghaladják a törvényi előírásokat. Az Egyesült Államokban például 2010-ben Washington és Kalifornia állam törvényileg szabályozta a fékbetétekhez használt réz mennyiségének a csökkentését. Ennek nyomán a Bosch mérnökei kifejlesztették azt a rézmentes fékbetét-keveréket, amely az első rézmentes fékbetét volt a piacon – nyolc évvel a törvény által meghatározott türelmi idő vége előtt. A szabadalmi bejelentés először 2014-ben került benyújtásra. A Bosch már az uniós piacon is rézmentes fékbetéteket forgalmaz, bár azok használatára még nincs törvényi előírás.

Címkék: Bosch fékek, fékrendszer, mobilitás, gépjármű-felszerelések

dr. Ficzere Ferenc
Telefon: +36 1 879-8852