Gazdaság | Mobilitási megoldások


Bosch-kutatás: a gépkocsik életkora átlagosan 11 év Magyarországon
A magyar háztartások 42 százalékában van autó


Sajtóközlemény


A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet a Robert Bosch Kft. – a különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója – megbízásából idén is elkészítette a magyarországi lakosság autóparkját, autóhasználati, valamint autójavíttatási szokásait feltérképező felmérését. A kutatás hiánypótlónak tekinthető, mivel máshol nem fellehető adatokat szolgáltat ezekben a témakörökben. Az eredmények értékét tovább növeli, hogy a felmérést 2008, vagyis a gazdasági és pénzügyi válság kezdete óta kétévente elkészítik, így nyomon követhető a magyar gépkocsiparkkal, autójavíttatási szokásokkal kapcsolatos tendenciák. A 2014-es adatgyűjtés 924 olyan háztartásra terjedt ki, amelyben használtak autót. A minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szempontjából reprezentatív a 18 éven felüli autóval rendelkező lakossága.

 

Az idei adatok szerint a magyar háztartások összesen 42 százalékában van autó: 40 százalékában egy, további 2 százalékában pedig több gépjármű is található. Ez némiképp alatta marad a 2012-es, valamint a 2010-es aránynak, amikor is a háztartások 44, valamint 45 százalékában volt egy vagy több autó. A mostani adat gyakorlatilag megegyezik a 2008-as számokkal, azonban a válság kitörésekor még a háztartások 5 százalékában volt fellelhető több autó, míg 37 százalékában egy gépkocsi volt a jellemző. A 2014-es adatok szerint a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban vannak, céges autót a háztartások töredékében, 3 százalékában használnak csupán.

Az autós háztartásokban élők aránya a 30-39, valamint a 40-49 éves korosztályban a legmagasabb; mindkét esetben 50 százalék körül van. Összességében egy kivételével minden korcsoportban csökkent 2012-höz képest az autósok aránya. A kivétel pedig a 60 éves és a feletti korosztály, ahol idén 29 százalék az autóval rendelkezők aránya. Ez jelentős, 6 százalékpontos növekedést jelent 2012-höz, sőt 7 százalékpontosat 2010-hez, és 9 százalékpontosat 2008-hoz képest.

Az új autó vásárlás drasztikus visszaesése következtében a gépjárművek életkori megoszlása 2008 óta romlott, de 2014-re a folyamat megállni látszik, sőt enyhe javulás is mutatkozik. 2014-ben az autók átlagosan valamivel idősebbek 11 évesnél, és ez egy szűk negyedévvel csökkent a két évvel ezelőtti adathoz képest (11,3 és 11,6 év). Az autópark évek óta tartó öregedésének megtorpanása, és az új autók értékesítésének növekedése ellenére a legfeljebb öt éves autók aránya 15 százalék volt idén, szemben a 2012-es 12 százalékkal. Azonban a 2014-es adat jelentősen alulmúlja a válság előtti számokat: 2008-ban még az autók 30 százaléka volt 5 évesnél fiatalabb. A legfrissebb adatok szerint a kocsik 33 százaléka 6-10 éves, 45 százaléka 11-20 éves, 7 százaléka pedig 20 év feletti volt.

Az autók átlagos életkora Budapesten körében a 2012-es bő 10 évről mostanra 9,5 évre csökkent, és szintén csökkenés volt a vidéki városokban élők autóinak életkoránál: két év alatt 11,6-ról alig több mint 11 évre mérséklődött. Ezzel szemben a községekben 12,2-ről 12,6 évre nőtt a kocsik átlagos életkora. A kutatásból kiderült az is, hogy minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál fiatalabb az autója. A legfeljebb 8 általánost végzettek a 2012-es 13,7 éves járművek után idén már átlagosan 14,6 éves autókkal közlekedtek, míg a diplomásoknak átlagosan 10 éves autóik voltak, ami két éve nem változott.

 

A Bosch Car Service hálózatról

A kutatás kiterjedt az autó-szervizelési szokások vizsgálatára is. Az ehhez kapcsolódó eredményeket elsősorban a Bosch Car Service hálózat használja fel szolgáltatásainak, hálózatának fejlesztésére. A Bosch Car Service márkafüggetlen autószerviz hálózat első tagját 1921-ben Hamburgban nyitotta meg Robert Bosch cégalapító. Az azóta több mint 14 000 partnert összefogó hálózat akkori feladata az autóvillamossági termékek szervizhátterének biztosítása volt. Az idő múlásával a paletta kibővült a hagyományos dízel üzemanyag-ellátó rendszerek javításával, majd az 1980-as évektől a benzinbefecskendező rendszerek és a blokkolásgátlók diagnosztizálásával. A Bosch Car Service koncepciót, mint teljes körű szolgáltatást nyújtó autószervizt az 1990-es évek végétől indította el a Bosch, amely addigra a világ legnagyobb független autóalkatrész-gyártója lett.  A Bosch Car Service hálózatnak Magyarországon 87 tagja van.

 

Sajtóinformáció:

dr. Ficzere Ferenc

kommunikációs igazgató

Bosch csoport

Telefon: (+36 1) 431-3852

 

 

A Bosch 1899 óta van jelen Magyarországon. Az 1991-ben újjáalapított regionális kereskedelmi kft.-ből mára jelentős vállalatcsoport, Magyarország egyik legnagyobb külföldi ipari munkaadója lett. A 2013-as üzleti évben a hazánkban akkor 10 leányvállalattal rendelkező Bosch csoport teljes forgalma 719 milliárd forint, magyarországi forgalma – amelybe nem tartoznak bele a saját vállalatai között folytatott kereskedelmi tevékenységek – 161 milliárd forint volt. A magyarországi Bosch csoport 2014 elején több mint 8900 munkatársat foglalkoztatott. Az egyes gyártó, kereskedelmi és fejlesztési egységekhez tartozó kereskedői és szervizhálózat a teljes országot lefedi.

A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. 2013-ban megközelítőleg 281 000 munkatárssal 46,1 milliárd euró árbevételt ért el. (Megjegyzés: a számviteli szabályozás változásai miatt a 2013. évi számadatok csak részben összevethetőek a 2012. évi számokkal). Négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a gépjárműtechnika, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 50 országban működő több mint 360 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch körülbelül 150 országban van jelen. Ez az egész világra kiterjedő fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózat a további növekedés alapfeltétele. A Bosch 2013-ban mintegy 4,5 milliárd eurót fordított kutatás és fejlesztésre és világszerte mintegy 5 000 szabadalmi kérelmet nyújtott be. Ez naponta átlagosan 20 szabadalmat jelent. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai innovatív és hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.

További információkért látogasson el a www.bosch.hu oldalra.

2014-07-14

  • 2014-07-14  [ Képek: 3 ] 

Az Ön kapcsolattartója

Dr. Ficzere Ferenc

A Bosch csoport kommunikációs igazgatója
+ 36 1 879 88 52 Email küldése

Hack Mónika

PR menedzser
+ 36 1 879 89 28 Email küldése