Mobilitási megoldások


A dízel-emisszió további csökkentése
A Bosch innovatív technológiája a tiszta és takarékos dízelmotorok szolgálatában


Képek(1)

Az összes kép mutatása

Sajtóközlemény


  • A 4. generációs Common-Rail rendszer, nyomás áttétellel
  • Unit-Injector-rendszer a tökéletesített égési folyamatok      eléréséhez
  • A Bosch-megoldása a kipufogógáz utókezelésére

    „A modern dízelmotorok meggyőzőek az alsó fordulatszám tartományban nyújtott magas nyomatékukkal és az ehhez társuló alacsony fogyasztásukkal” fejtette ki Dr. Ulrich Dohle a Bosch dízelrendszerek fejlesztésének elnöke, a június elején Boxbergben tartott autós szakújságíró konferencia résztvevőinek. Annak érdekében, hogy a dízel erőforrások károsanyag kibocsátását tovább csökkenthessék és ennek eredményeképpen még inkább környezetkímélővé váljanak ezek a motorok, a Bosch cég számtalan technikai újítást vezetett be. Az EU-4-es emissziós norma bevezetése után már 2010-ben érvénybe lépő EU-5-s terv is elkészült, amelyről jelenleg is egyeztetések folynak a Brüsszeli székhelyű Európai Bizottságban. A tárgyalások középpontjában a lehetséges fejlesztések állnak. A nitrogénoxid (NOx) és a részecske kibocsátás tekintetében rendkívül magas követelményeket támaszt a fejlesztőmérnökökkel szemben: a vita forrása a jelenleg érvényben lévő EU-4-es értékek ötödére történő csökkentése. Ezt valamennyi dízel személygépkocsi esetében már csak részecskeszűrő alkalmazásával lehet elérni.

    A dízel-részecskeszűrő (DPF) mellet a Bosch a befecskendező rendszerek fejlesztését is célul tűzte ki, amelyek a különösen precízen kivitelezett üzemanyag adagolással és égéstérbe juttatásával az emissziós mutatók további javulását eredményezik. Ebben a magas rendszernyomás éppen olyan fontos szerepet játszik, mint az injektorok differenciált vezérlése. A Bosch 2003-ban bevezetett 3. generációs rendszere az innovatív piezó-technológiával és az ehhez tartozó 1600 bar-os maximális befecskendezési nyomással, már ma is teljesíti az aktuális EU-4-es határértékeket utólagos kipufogógáz kezelés nélkül. Az EU-5-ös normára való tekintettel, az üzemanyag kezelésének területén szükséges optimalizálások érdekében további fejlesztéseket tervez a Bosch cég, melynek során a jövőben piacra kerülő Piezo-Common-Rail befecskendezők rendszernyomását 2000 bar-ig emelik.

    Emellett a Bosch már a hidraulikus nyomásfokozóval felszerelt 4. generációs Common Rail dízel injektorok fejlesztését is célul tűzte ki. Ezen „Hidraulikusan növelt nyomású Dízel injektorok (Hydraulically Amplified Diesel Injector“ -HADI) egy nyomásváltó dugattyú alkalmazásával 2500 bar-os befecskendezési nyomás elérését is lehetővé teszik. „Ezzel a forradalmi technológiával a Common-Rail rendszerek lényegesen alacsonyabb nyomással üzemelhetnek, ugyanis a szükséges befecskendezési nyomás magában az injektorban kerül előállításra” ismertette Dohle úr.
    A Common-Rail rendszerek mellett a mérnökök Szivattyú-porlasztó egységek továbbfejlesztésén is dolgoznak (Unit-Injector-Systems). A Bosch koncepciójában szereplő legújabb generáció (UIS3) az eddigi egy szelep helyett kettővel működik, amellyel akár egy munkaütem alatt 5 részre bontható a befecskendezési folyamat, hasonlóan a 3. és 4.-ik generációs Common-Rail rendszerekhez.

    A befecskendező rendszerek igényeit legjobban kielégítő új vezérlőegységet (EDC17) fejlesztett ki a Bosch, melyet 2006-tól kínál szériában. A fordulatszámjel segítségével lehetővé válik ebben a kivitelben a befecskendezési paraméterek hengerenkénti kiértékelése és annak alapján megfelelő illesztése. Az új konstrukció egyszerűen és könnyen biztosítja a szabályzás különböző motorokhoz történő illesztését, amely a motor jellemzőit közvetlenül dolgozza fel. A precíz és robusztus felépítés következtében hosszú élettartam jellemzi az új család tagjait.

    A dízelmotorok nitrogénoxid emisszió csökkentésének lehetséges módszere az úgynevezett NOx-tárolókatalizátor vagy SCR-rendszer alkalmazása. Az SCR esetén „AdBlue” redukálószer adagolása szükséges, amellyel a nitrogénoxidok nitrogénné és vízzé alakíthatóak. A Bosch jelenleg ennek az SCR-rendszernek megvalósítását elősegítő adagolóegységeket és szabályzási koncepciókat fejleszti. Ezzel különösen hatásos nitrogénoxid mentesítés érhető el, akár 85%-os átalakítási hatásfokkal. „Így a Bosch cég innovatív megoldásokkal járul hozzá a további hatékony emisszió-csökkentéshez mind a személygépkocsi mind pedig a haszonjárműgyártás területén.” –Dr. Dohle nyilatkozata szerint.
  • 2005-06-11

    • 2005-06-11  [ Képek: 1 ] 

    Az Ön kapcsolattartója

    Dr. Ficzere Ferenc

    A Bosch csoport kommunikációs igazgatója
    + 36 1 879 88 52 Email küldése

    Hack Mónika

    PR menedzser
    + 36 1 879 89 28 Email küldése