Gépjármű-felszerelések, -diagnosztika

A nyár veszélyei a dízelekre

Sajtóinformáció letöltés (PDF)
  • 2004-06-28
  • Gépjármű-felszerelések, -diagnosztika
  • Sajtóközlemény
  • Képek: 2

Képek(2)

Az összes kép mutatása

Sajtóközlemény

Ahhoz, hogy a korszerű turbódízel motorok kellemes tulajdonságait és takarékosságát hosszan élvezhessük, érdemes megfogadni néhány tanácsot. Mivel ezek a motorok precíziós technológiát alkalmaznak, nyaraláskor egy kis odafigyeléssel jelentősen csökkenthetjük az esetleges károsodás kockázatát.

A kiskocsitól a luxuslimuzinig, ma már minden kategóriában népszerűek a dízelmotorok. Kulturáltságukat, hatalmas nyomatékukat és takarékosságukat nagy nyomású befecskendező rendszereiknek köszönhetik, amelyeknél a befecskendezési nyomás 1300-2000 bar közötti.

Ám azok az elemek, amelyek a nagy nyomást előállítják, kényesek a gázolaj minőségére – épp ezért a befecskendező rendszerek legnagyobb beszállítója, a Bosch kifejezetten tiltja például minden, utólag az üzemanyaghoz töltendő, kétes teljesítménynövelő és tisztító adalék használatát!

Nyaraláskor azonban egy komoly gonddal találhatjuk szemben magunkat: a rossz minőségű gázolaj nem ritka néhány fejletlenebb európai országban. Épp ezért mindig a jól ismert, nemzetközi olajcégek kútjainál tanácsos tankolni – ez jelenthet egyfajta garanciát a gázolaj minőségére. Az elavult, nem bizalomgerjesztő töltőállomásokat kerülni kell a modern dízelekkel – az üzemanyag eredete és összetétele, másrészt a kút tartályainak szennyezettsége potenciális veszélyt jelenthet a mikrométeres pontossággal gyártott alkatrészekre.

A motor túlélési esélyeit a tankolási stratégiával is javíthatjuk. Érdemes már félig kifogyott tanknál újra teletölteni azt (ez egy dízelnél amúgy is 400-500 kilométeres távolságot jelent, amikor amúgy is érdemes megállni pihenni). Ha ugyanis az előzőleg tankolt gázolaj rossz minőségű volt, akkor csak fél tartálynyi károsítja az üzemanyag-rendszert, s ha a motor túlélte ezt, a rátöltött jó minőségű gázolaj már hígítja a szennyeződéseket. A teljesen üres tartály teletöltése egy rossz minőségű gázolajjal – hatványozott veszélyt jelent a motorra.

A dízelmotorok problémamentes működésének másik garanciája a az üzemanyag-szűrő rendszeres cseréje. Amennyiben sűrűbben járunk “kockázatosabb” országokban, érdemes – akár az előírtnál előbb – lecserélni azt, mivel a szűrő egy idő után telítődik, s utána a szennyeződések, illetve a víz egy részét továbbengedi a nagynyomású tüzelőanyag-rendszerbe. A rendszeres időközönként beépített, garantált minőségű Bosch gázolajszűrő meghálálja a gondoskodást és biztosítja a nagynyomású befecskendező rendszer megbízható működését.

Hasonlóan fontos a vezérműszíj és a vezérlés állapotának ellenőrzése, beállítása, illetve a szíj előírt időnkénti cseréje. Az izzító-gyertyák a biztos hidegindítás nélkülözhetetlen eszközei – ha már az egyik élettartama végére ért, vagy meghibásodott érdemes az összeset kicserélni, mert valószínűleg a többi is hamarosan elhasználódik – ha nem így teszünk, mindig lesz egy-egy rossz izzító-gyertya a rendszerben. A felsorolt karbantartás, ellenőrzés és javítások elvégzésére jó szívvel ajánljuk a hazai Bosch Diesel Service-ek műhelyeit, ahol csúcsteljesítményű műszerek segítségével, a tapasztalt és rendszeresen továbbképzett munkatársak készséggel elvégzik a szükséges munkálatokat.

2004-06-28

Az Ön kapcsolattartója

Dr. Ficzere Ferenc

A Bosch csoport jogi és kommunikációs igazgatója
+ 36 1 43 13 852 Email küldése

Hack Mónika

PR menedzser
+ 36 1 43 13 928 Email küldése