Mobilitási megoldások


A Bosch ablaktörlő fejlesztés 75 éve: Úttörőmunka a hajtástechnikától a gumi anyagáig


Képek(2)

Az összes kép mutatása

Sajtóközlemény


Az elektromos ablaktörlő rendszer 75 éves. Első gyártóként a Bosch 1926-ban dobta piacra legelső, állandó törlési sebességgel működő, villanymotorral hajtott modelljét. Egészen addig a szélvédő tisztítása sok kívánnivalót hagyott maga után: előbb a kézzel működtetett "lehúzó-lapot" alkalmazták, majd később bevezették a pneumatikus működtetésű törlőberendezést, amely viszont a növekvő menetsebesség mellett egyre lassabban végezte feladatát.

Korszerű ablaktörlő rendszerek

A Boschnak a törlőrendszerek területén folyamatos innovációs tevékenysége elvezetett a napjainkban alkalmazott kényelmes és biztonságos szélvédő tisztításhoz. A modern ablaktörlőberendezés már önműködően felismeri, mikor kell a fémváz és csuklók nélküli Aerotwin ablaktörlőt az üvegfelületen végighúzni. Ily módon válik lehetővé, hogy az elektronikusan vezérelt hajtás mindig biztosítani tudja a lehető legnagyobb tiszta ablakfelületet akár erős ellenszélben is, félig száraz szélvédőnél, vagy hólerakódás mellett is.
Az elektronikus úton irányt váltó motorokkal fokozatmentesen beállítható a kívánt sebesség, esőérzékelő szenzor használatával ugyanakkor tartható a csapadékviszonyoknak megfelelő törlési sebesség. Végül pedig a törlőrendszer az elektronika a segítségével mindig olyan állásban állítja le a törlőlapátot, amelyben az nem zavarja a kilátást.

Ablaktörlőlapát innovációk

A lényeg nem változott: a szélvédő felületéről a csapadékot ma is egy gumiprofil segítségével távolítjuk el. Az 1994-ben kifejlesztett Twin ablaktörlő volt az első, amely két, különböző tulajdonságokkal rendelkező szintetikus kaucsukféle kombinációjából készült. A különösen kemény és kopásálló anyagú törlőél egy rendkívül puha hordozólemezzel képez közös testet. A kettős mikroéllel rendelkező, mindössze tíz–tizenöt mikron szélességű törlőajak folyamatosan tolja le a vizet az üvegről, tökéletesen és megcsúszás nélkül. A puha hordozó teszi lehetővé az optimális átfordulást minden hőmérsékleti tartományban, s ezáltal a pattogás- és nyikorgásmentes üzemelést. Annak érdekében, hogy az autósok könnyen cserélhessék a régi ablaktörlőt az új, high-tech gumiból készült változatra, a Bosch már 1999-től a "Quick-Clip" néven szabadalmaztatott univerzális adapterrel előszerelve szállítja tartókengyeles felépítésű Twin ablaktörlőit. Elmarad a megfelelő adapterek keresgélése – az ablaktörlők cseréje másodpercek alatt elvégezhető.

Az ablaktörlő fejlesztése új lendületet vett 1999-ben, amikor megjelent az első csuklórendszer nélküli törlőlapát. Előbb bizonyos típusú gépkocsik alapfelszereltségébe került, majd rögtön ezután Bosch Aerotwin néven megjelent a kereskedelemben is.

Az eddig alkalmazott eljárásnál, amelynél a gumiprofilt körmök rögzítették a csuklókkal összekapcsolt kengyelekhez, a csuklók nélküli ablaktörlő egyetlen gumialkatrész, saját anyagából kialakított légterelővel (spoiler-rel). Az egyenletes nyomást két, a gumiprofil teljes hosszában, belül húzódó acélsín hozza létre. Ezzel a megoldással lényegesen javul a törlés hatékonysága nagy menetsebességnél is. A hagyományos fémvázas ablaktörlőkhöz képest az Aerotwin csak fele magasságú. A lapos kialakítás jobb aerodinamikai tulajdonságokat kölcsönöz, ezáltal számottevően csökkenti a menetszél okozta zajokat, törlés közben pedig kevésbé takarja el a kilátást. S nem utolsósorban az Aerotwin kisebb helyigénye teszi lehetővé a törlőkarok nyugalmi helyzetének fedett kialakítását is a motorháztető mögött, ahová az elektronikusan szabályzott működtető rendszer parkolóállásba tudja visszahúzni.

Intelligens működtető rendszer

Az elektronikusan szabályozott meghajtó rendszerrel tovább tökéletesíthető az ablaktörlőlapátok működése; az első változatok már átkerültek a sorozatgyártásba. A törlés során a motor forgásirányát az elektronikus szabályzó váltogatja, a mechanika elhelyezésére így lényegesen kisebb helyre van szükség. A szabályzás irányváltások előtt csökkenti a fordulatszámot, ami még csendesebb üzemelést tesz lehetővé, és növeli a gumiprofil élettartamát. Az elektronikusan szabályzott hajtómotor emellett minden körülmények között optimális látóteret tud garantál, mivel a törlési sebesség fokozatosan állítható, a beállított érték pedig stabilan megmarad, akár erős ellenszélben is.

Siker a gyári beszállításban és a kereskedelemben egyaránt

Hosszan lehet sorolni azokat a gépjárműgyártókat, amelyek a Bosch ablaktörlőrendszerek mellett döntöttek. Az Audi, Alfa Romeo, BMW, Cadillac, Citroën, Daewoo, Ferrari, Fiat, Hyundai, Jaguar, Kia, Lancia, Mazda, Daimler-Chrysler, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rover, Seat, Skoda, Ssangyong, Toyota, Vauxhall, Volvo és a VW egyaránt az ügyfélkörhöz tartoznak. Emellett a kereskedelemben gyakorlatilag minden gépkocsitípushoz megtalálható a megfelelő Bosch ablaktörlő. Jelenleg a cég évi 70 millió ablaktörlőlapátot és több mint 11 millió ablaktörlőmotort állít elő.

Az első elektromos ablaktörlő 1926-ban került piacra
A Bosch 1926 szeptemberében szállította le az első egyenletes törlési sebességű elektromos motorral hajtott törlőrendszerét. Addig a szélvédők csak elégtelenül voltak törölve: a kézzel mozgatott “lehúzó-pálcának”, később egy pneumatikus meghajtású törlőnek köszönhetően, amely gyorsabb menetben lassabban törölt. A képen egy plakát látható a 20-as évek végéről.

Aerotwin, az első csuklómentes ablaktörlő
A csuklórészeket tartalmazó kengyelrendszer helyett az ettől csak fele akkora magas csuklómentes ablaktörlő a spoilert is magában foglaló egyrészes gumiprofilból áll. A különösen aerodinamikus ablaktörlő teljes hosszában a nyomóerőt két rugós sin ossza el egyenletesen az ablaktörlő teljes hosszában. Ez tovább javítja a törlőhatást. A Bosch Aerotwin a gépjárműgyártók 1999 évi beépítéseit követően kerül a kereskedelmi forgalomba.



2001-09-27

  • 2001-09-27  [ Képek: 2 ] 

Az Ön kapcsolattartója

Dr. Ficzere Ferenc

A Bosch csoport kommunikációs igazgatója
+ 36 1 879 88 52 Email küldése

Hack Mónika

PR menedzser
+ 36 1 879 89 28 Email küldése