Innovációk az analóg és a digitális rádiózásban


Sajtóközlemény


Stephan Rehlich a Blaupunkt GmbH marketing vezetője

Előadás az 56. nemzetközi autós újságíró-kollokviumon
Boxberg, 2003. júniusában

Ha valaki autót vásárol, műszaki döntéseket kell hoznia: el kell például döntenie, hogy benzin- vagy dízelmeghatású motor működjön a motorháztető alatt. Anyavállalatunk, a Bosch mindkettőhöz szállít rendszereket. Az utóbbi időben a Car Multimedia területen is mutatkozik alternatíva: választhatunk analóg és digitális rádióvétel között. A Blaupunkt is szállít készülékeket mind az egyik, mind a másik változathoz. Sőt, szállítunk ennél többet is: TwinCeiver készülékünkkel a klasszikus URH-vétel tulajdonságait eddig elképzelhetetlen módon tökéletesítettük. Egyidejűleg pedig nagy integráltságú, mégis sokoldalú Woodstock autórádiónkkal meggyorsítjuk a Digital Audio Broadcasting (DAB) fejlődését. A Blaupunkt tehát nem éri be azzal, hogy kihozza a maximumot a hagyományos technikából: mi a jövő rádióját is útnak indítjuk.

Ez azért sem lehet másként, mert a Blaupunkt jó 70 éve jól csengő név az autórádiók terén – és azt akarjuk, hogy az is maradjon. Európa és a világ vezető gyártóihoz tartozunk. Évente csaknem 5 millió autórádió hagyja el gyártósorainkat, mintegy 15 millió hangszóró és félmillió navigációs rendszer mellett. Világszerte több mint 7500 munkatárs dolgozik a Blaupunktnál, közülük 2800-an székhelyünkön, Hildesheimben, ahol minden harmadik munkatársunk a kutatás és fejlesztés területén tevékenykedik.

A Blaupunkt 2010-ben több digitális, mint analóg készüléket szeretne értékesíteni

Az, hogy a Blaupunkt a mozgó rádióvétel terén két irányban is aktív, megfelel a piaci igényeknek. Miután ezt a piacot szinte egy fél évszázadon át csak az URH/FM határozta meg, a DAB végre jövőbe mutató rendszert jelent. Ha ezzel kapcsolatban csak néhány jellemző fogalmat említünk, rögtön feltűnik, hogy valami egészen újról van szó: a digitális rádió olyan vételminőséget nyújt, amihez csak a CD-hangzás hasonlítható – bármiféle többutas vételi zavartól mentesen. Kompatibilis más digitális médiumokkal, így különféle adatszolgáltatásokkal is összekapcsolható. Ugyanakkor a DAB frekvenciatakarékos is, sugárzási költségei pedig csak a felét teszik ki az URH-programokénak. Ugyanakkor a digitális rádiózás, más új technológiákhoz hasonlóan csak fokozatosan fog teret nyerni a piacon. A rendszerváltás körülbelül egy évtizedet vesz majd igénybe. Jó öt év múlva széles közönség fogadja majd el a digitális rádiót az URH utódaként. És a Blaupunkt arra készül, hogy legkésőbb 2010-ben több DAB- mint URH-készüléket értékesítsen.

Ugyanakkor az URH-autórádió fejlesztése is folytatódik

A jelzett időpontig azonban hiba lenne megtagadni az autósoktól mindazon innovációs eredményeket, amelyek az URH-vétel terén továbbra is rendelkezésre állnak. Valójában a klasszikus autórádió is csak látszólag kiforrott termék. Így a Blaupunkt első gyártóként már hat évvel ezelőtt bevezette a digitális URH/FM-vevőt – ez a DigiCeiver. A készülékből világszerte már több mint kilencmillió darabot szállítottunk le. Ez a siker termékeink továbbfejlesztésére ösztönzött bennünket, mert úgy véljük, hogy elsőrendű feladatunk technológiai előnyünk megszerzése.

A TwinCeiver tartalmazza a világ legkisebb kettőstuner-chipjét

Digitális vevőink legújabb generációja már az integráció fokával is jelzi a különleges előrelépést. Egyetlen szilíciumlapkán két digitális vevőszakasz és két középfrekvenciás váltó kapott helyet. A Blaupunkt itt a legmodernebb félvezetőtechnológiát alkalmazza az autórádiókban – alig 28 mikrométeres szerkezeti szélességgel. Az eredmény a TwinCeiver, a világ legkisebb, autórádiók számára kifejlesztett kettősvevő-chipje. A rendkívüli teljesítményű twin-tuner egészében alig valamivel nagyobb, mint az eddigi egyutas vevők.

Ez azonban még nem minden: a vevőszakaszokon túlmenően a chipen digitális többutas antennavezérlés is található, amelyet nemrég fejlesztettünk ki. Ennek rövid elnevezése DDA, ami a Digital Directional Antenna rövidítése. Több antennához való hozzáférésével ez a koncepció a Blaupunkt új vevőegységeinél elért szignifikáns teljesítményjavulás kulcsa.

Elektronikus irányantenna-hatás az autórádióhoz

Először következzen a műszaki háttér rövid ismertetése. A rádióhullámok nem találják meg mindig a közvetlen utat a vevőhöz, hanem többszörösen visszaverődnek az akadályokról, például az épületekről vagy a hegyekről. Az eltérített hullámok időben késleltetve ráülnek az eredeti jelre, így erős vételi zavar alakul ki. Az otthoni készülékeknél a hiba az antenna pontos beállításával csökkenthető. A járműben azonban ez a megoldás a folyamatosan változó vételhely miatt jóval nehezebb. Nem véletlen tehát, hogy a többutas zavarok különösen az autóban jelentkeznek.

A DDA az új TwinCeiver kettőstuner-koncepcióját használja fel arra, hogy középfrekvenciás szinten egyesítse a vevők jeleit. Zavar esetén komplex matematikai módszerekkel, adaptív módon új együtthatókat számít ki a rendszer. Ennek alapján jön létre a korrigált középfrekvenciás jel. A szakmai körökben adaptív beamforming-ként ismert megoldást eddig csak professzionális berendezésekben, például a radartechnikában alkalmazták. A vevők antennái a DDA segítségével folyamatosan utánállított irányantennaként működnek. Eközben végbemegy a reflektált hullámok elnyomása is. A két tuner összegjeléből három decibel értékű antennanyereség adódik.

Az első TwinCeiver a szaküzletekben – és nemsokára gyári alapfelszerelésként is

A TwinCeiver koncepciójának átgondoltsága az erős adók problémamentes vételében is megmutatkozik. Ilyenkor a második tuner háttérvevőként is rendelkezésre áll, és azon alternatív frekvenciákat vizsgálja, amelyek azonosítása az RDS (Radio Data System). Egyidejűleg állomáslistába gyűjti az összes fogható adót. Funkciói tehát változhatnak – többutas tuner lehet belőle. Ez a DDA többutas antenna megoldásával kombinálva különösen jó vételt eredményez. Ezen túlmenően a készülékek minden eddiginél jobban kihasználják a tuner és az antenna erőforrásait. A hagyományos technikával készült, összehasonlítható megoldások messze elmaradnak mögötte. Egyrészt lényegesen nagyobb számú antennát és tunert igényelnek, másrészt nem képesek átmenet nélkül váltani az egyes üzemmódok között. Ez ugyanis csak a középfrekvenciás szinten használt digitális kapcsolással vált lehetővé.

Időközben megjelentek a szaküzletekben a Blaupunkt első TwinCeiver-autórádiói, a San Francisco CD72 und Bremen CD72 CD-tunerek. Az autók alapfelszerelésébe is bevonul az új vevőkoncepció. 2003 végétől egyszerre több gépkocsigyártó is gyári tartozékként kínálja majd TwinCeiver készülékünket.

A digitális rádiózás rendszerelőnyei az autózásban

Amíg azonban ez az innovációs ugrás még a klasszikus URH-rádión belül marad, a digitális rádiózás rendszerváltást jelent. Egyetlen más földi rádiórendszer sincs akár csak megközelítőleg is abban a helyzetben, hogy a mozgó járműben való vétel specifikus követelményeit a DAB-hoz hasonló módon teljesítse – nagy sebesség esetén is. A többutas vétel és az ingadozó térerő miatti zavarokkal szemben az új rendszert megvédi robusztus kialakítása. A digitális rádiózás, amint azt kísérleteink megmutatták, biztonságosabb átvitelt nyújt akár a Transrapid gyorsvasúton is – mindenekelőtt az idő- és frekvenciaosztásos átviteli eljárásnak köszönhetően. Az adóoldalon történik a jelek egymásba ágyazása és kódolása, míg a vevőoldal ismét helyrerakja őket. Továbbra is érkezhetnek hibásan információk, de általában csak bit-nagyságrendben, így aztán könnyen rekonstruálhatók. Pontosan ez a CD-minőségű autórádió-vétel kulcsa akár rendkívüli többutas feltételek között is.

A nagy sávszélességgel értéknövelt szolgáltatások is hozzáférhetők

Itt az 1,5 MB/s értékű DAB átviteli sebesség olyan nagy, hogy értéknövelt szolgáltatások is elérhetővé válnak. A kijelzőn vagy monitoron például megjeleníthetők például a közlekedési információk, vagy a benzinkutak, parkolóhelyek vagy időjárási előrejelzések. A műszaki jellemzőkön túl az új rendszer igen gazdaságos is. Például ilyen jellemző a frekvenciasávtakarékosság is. A DAB csak csekély sávszélességet igényel a ritka kincsből. Minél hatékonyabban kezeli egy rendszer ezt az erőforrást, annál alacsonyabbak költségei. Ezenkívül a digitális rádió viszonylag alacsony áramfelvételű – mind az adó- mind a vevőoldalon. Ebben látjuk a siker egyik el nem hanyagolható kritériumát, és nem csak az autórádiók esetében.

Az út a digitális rádióhoz – fejlesztőink közreműködésével

Mivel korán felismerték az említett előnyöket, anyavállalatunk, a Bosch hildesheimi kutató és fejlesztő központjában dolgozó mérnökeink már a 80-as évek végétől foglalkoztak a Digital Audio Broadcastinggal. Ez azt jelenti, hogy mi is végigkísértük és egyengettük a digitális rádiózás útját, amely lényegben három részre osztható. A kutatás és fejlesztés első, 1997-ig tartó fázisa európai szintű specifikáció kidolgozásával végződött. Igen lényeges volt ennek során az audio-átvitel szabványosítása. A második fázisban, amely a 90-es évek végéig tartott, hozzájárultunk a mintaberendezések telepítéséhez – számtalan európai országban csakúgy, mint Észak-Amerikában, Ausztráliában, Szingapúrban és Tajvanon. Ugyanakkor elkészültek a szövegek, grafikák és képek átviteli formátumainak specifikációi. Ezek képezték a teljesen új multimédia-szolgáltatások alapját. Végül a harmadik fázis 1999 nyarának végén, a DAB rendszeres működésének megkezdésével kezdődött. Ehhez először csak olyan autórádiókat lehetett kapni, amelyek az új rendszer vételéhez kiegészítő áramköri dobozt vezéreltek. A Blaupunkt tavaly dobott piacra egy olyan DAB-készüléket, amely pontosan beleillik a műszerfal szabványos rekeszébe. Digitális autórádiónk ezen első generációjából, a Woodstock készülékből már mintegy 25 000 darabot adtunk el – ez az 500 euró körüli árkategóriában eddig soha el nem ért forgalmat jelent.

Az új Woodstock DAB 53 – Digital Recorder szolgáltatással

Ez a siker a szó szoros értelmében a levegőben volt. Hiszen a DAB végre “on air“ működik. Legalábbis a Digital Radio Németországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban és Dániában csaknem teljes lefedettséggel működik. A többi európai országban a hálózatok erőteljes kiépítése folyik most. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az infrastruktúra oldaláról szükséges beruházások csak nagyon vontatottan indultak meg. Voltak idők, amikor kritikusan fel kellett tennünk a kérdést, miért “lövi le” szinte mindenki Európában, és különösen Németországban saját innovációit azzal, hogy “agyonbeszéli” azokat. Ennek időközben vége – ha késve is, de mégsem túl későn. Ezáltal a vevők továbbfejlesztésére irányuló beruházásaink ismét jobban kalkulálhatókká válnak.

Ebben a hónapban a Woodstock DAB 53 nagyintegráltságú autórádiónkkal második kompakt készülékünket dobtuk piacra az új rádiórendszer vételéhez. A készülék a DAB és az MP3 formájában két digitális technikát egyesít egyetlen készülékházban. De ez még nem minden: most a digitális műsorok gombnyomásra multimédia-kártyára (MMC) felvehetők és lejátszhatók. Ezen új funkció neve “Digital Recorder“. Néhány elemtől eltekintve a Woodstock DAB 53 teljesen digitális autórádió. Testvérmodelljéhez hasonlóan ez is egészen egyszerűen beszerelhető az összes járműtípus szabványos rekeszébe. Ez is fontos ahhoz, hogy az új rendszer meghódítsa a piacot.

A Digital Radio jövője: infotainment és telematika

De melyek lesznek a következő fejlődési lépések? A tervek szerint a jövő évtől tömörített audio-adatfájlokat továbbítanak majd, amelyek a vevőkben tárolhatók lesznek. Így a beszéd formájú információk, mint a hírek, időjárás-jelentés sport vagy közlekedési helyzet bármikor, gombnyomásra behívhatók és rendezhetők. Ezenkívül a kijelzőn képtartalom is megjelenhet, például zeneszám az előadó képmásával, vagy akár a megfelelő CD-borítóval. Elképzelhető a moziműsor illusztrált ábrázolása is. Ilyen infotainment, amely a csatlakoztatott PDA-val (Personal Digital Assistant) is kezelhető, útközben korábban még nem volt megoldható.

Az autóvezetők számára azonban az lesz majd a legfontosabb, hogy bővülnek, esetleg finomodnak is a telematikai szolgáltatások. A közlekedési információk nem csak az autópályák, hanem a sűrűn lakott területek forgalmáról is szólnak – ez a Digital Radio 2006-tól érvényes nagy adatátvitelével valósul majd meg. Az Európai Unió két projektet kezdeményezett ehhez: az egyik az “Invent“ a belvárosi közlekedés irányítására, a másik az “Agora“, amelyben olyan eljárások fejlesztése a cél, amelyek a DAB útján torlódási információkat és megfelelő kerülőutakat továbbítanak a navigációs rendszerekhez. Ennek során megmutatkozik, hogy a telematikai egyutas szolgálatok az új rádiórendszerben is kedvező költségűek. Ugyanakkor mindig lesznek “visszcsatornát” igénylő szerviz-ajánlatok, mint a segélyhívás vagy a műszaki mentés. Hosszútávon ezeket is a Digital Radio és a mobiltelefon együttműködésével kívánjuk megoldani.

És nem utolsósorban: Jön az “America“ műholdas rádió

Végül, de nem utolsósorban: mi az észak-amerikai piacra is fejlesztünk digitális és egyben automobil vevőket – a műholdas vételekhez. Ennek háttere röviden: míg a DAB a világ többi részén kezd elterjedni, az USA-ban már saját szabványt alkottak. Ennek rövidítése SDARS, és annyit tesz: “Satellite Digital Audio Radio Services“. Az USA-ban időközben két társaság sugározza műholdas hálózaton át, digitális átvitellel a teljes földrajzi területet lefedő rádióműsor-választékát. Ehhez a Blaupunkt már a jövő évben kínálni fogja az első vevőt, az “America” nevű műholdas autórádiót. Ez műszaki és gazdasági szempontból is megvalósítható, mert digitális készülékeink, mindenekelőtt a Woodstock moduláris felépítésűek. Ez is jelzi, mi minden rejlik DAB-fejlesztésünk mögött.

Ez a potenciál annál is inkább figyelemreméltó, mert már több mint 70 év telt el azóta, hogy az első Blaupunkt-Autosuper beváltotta a várakozásokat a szaharai expedíció során. Azóta sokat dolgoztunk rajta, és az ember azt hihetné, az autórádió fejlesztése már rég lezárult. Hiszen már régóta benne van minden járműben, önállóan vagy navigációs rendszerbe integrálva. De innovációink, akár az URH-, akár a DAB-vétel terén nagyon pontosan mutatják: az autórádió sokkal fejlődőképesebb, mint azt egyesek gondolják.

2003-07-01

  • 2003-07-01  [ Képek: 3 ] 

Az Ön kapcsolattartója

Dr. Ficzere Ferenc

A Bosch csoport kommunikációs igazgatója
+ 36 1 879 88 52 Email küldése

Hack Mónika

PR menedzser
+ 36 1 879 89 28 Email küldése